
De Grandland was één van de eerste middelgrote SUV’s met een plug-in hybride aandrijflijn, maar op een volledig elektrische versie was het tot nu toe wachten. Stellantis-gewijs neemt die heel wat elementen over uit het gedeelde onderdelenrek van de groep. Blijft de vraag: weet de Grandland voldoende eigenheid te behouden?
Visueel kunnen we daar alvast positief op antwoorden: de Grandland trekt de designelementen die hem al heel zijn leven kenmerken door, al wordt hij hier en daar wat “strakker getrokken”. Vooraan keert de Opel Vizor terug, zij het in 3D-vorm en met verlichte Opel-blitz, ook achteraan accentueert een doorlopende lichtstrip de eveneens verlichte, voluit geschreven naam van het merk.
Merk wel op dat de Grandland een serieuze groeispurt onderging: 17 cm langer, 6 cm breder en bijna 2 cm hoger, waardoor hij precies tussen de Peugeot 3008 en 5008 past, de twee andere wagens op dit STLA-platform in afwachting (die binnenkort gezelschap krijgen van de Citroën C5 Aircross, zoals je kan ontdekken in onze video naar aanleiding van de Paris Motor Show).

Veel ruimte
Het resultaat is uiteraard meer extra ruimte. De koffer van de Grandland groeit nar 610 liter, op de achterbank komen er twee welkome centimeters knieruimte bij. Dat mag weinig lijken, maar het maakt van de Grandland een praktische gezinswagen waarin zelfs grotere kinderen zonder problemen lange tijd op de achterbank kunnen zitten.
Die kinderen zullen uiteraard de nodige schermen in de hand hebben, vooraan in de Grandland gaat het er iets soberder aan toe. Opel is sowieso fan van een lichte vorm van digitale detox, zo kan het gebogen centrale infotainmentscherm (10 of 16 inch) in Pure Mode gezet worden waardoor enkel de essentiële info gegeven wordt. Dit scherm wordt trouwens aangevuld met een vrij klein scherm achter het stuur en – halleluja! – fysieke knoppen voor onder meer de airco.

Welke accu’s?
De elektrische Grandland komt er in drie smaken: aanvankelijk met een accu van 73 kWh of 82 kWh, gekoppeld aan een elektromotor op de vooras van 213 pk, goed voor respectievelijk 523 en 585 km rijbereik, later met vierwielaandrijving en een batterij van 97 kWh die zo’n 700 km rijbereik zou moeten opleveren. Snelladen gaat dan weer altijd aan 150 kW.
Je ziet het al, bij Stellantis gaan ze niet echt mee in de pk-mania van elektrische wagens en waarom zou je? Extra pk’s kosten vreten alleen aan je autonomie en kan je sowieso zelden uitspelen op onze wegen. De Grandland sprint dan ook in 9 seconden naar de 100 km/u en hield het mede daardoor op een verbruik van een 18 kWh/100 km ondanks een sectie boven de 150 km/u op de Duitse Autobahn. De Grandland is dan ook eerder een verstandige auto, die comfort en gebruiksgemak boven sportiviteit stelt.

Conclusie
Jezelf onderscheiden in de jungle van Stellantisproducten is moeilijk, maar de Opel Grandland slaagt erin als praktische gezinswagen met eigengereide keuzes. Wie trouwens geen volledig elektrische Grandland wil, kan kiezen voor de plug-in hybride (195 pk, 87km rijbereik) of mild hybride (136 pk) variant.
#Auto #Tests