Test Opel Grandland X: gewapend voor de standsjungle

Haast elke constructeur bracht het afgelopen jaar een nieuwe SUV of crossover op de markt. Met deze Grandland X willen ze in Rüsselsheim de verkoopstoppers in het genre aanvallen.

De Opel Grandland X is de eerste baby die tijdens het prille huwelijk van Opel en PSA geboren wordt, al heeft de in mei gereleasete Crossland X natuurlijk ook heel wat PSA-genen. Samen met die Crossland en de Mokka X maakt deze Grandland trouwens deel uit van het SUV-offensief van de Duitse constructeur. De Grandland, ongeveer 20 centimeter langer dan zijn twee collega’s, zal de rol van ‘gezinshoofd van het X-gamma’ op zich nemen en meestrijden in het hyperpopulaire segment van de compacte SUV’s.

Dat laatste wordt alvast een zware uitdaging. De markt voor die modellen zit immers propvol. De Grandland zal er enkele verkoopstoppers als rechtstreekse tegenstander krijgen zoals de Nissan Qashqai, de Volkswagen Tiguan, de Hyundai Tucson en … zijn PSA-neefje, de Peugeot 3008. Met dat neefje heeft deze Grandland X trouwens heel wat gemeen. Zo rust hij op hetzelfde EMP2-platform en zal hij in dezelfde (Franse) fabriek van de band rollen als zijn Franse neef. Daarnaast kunnen ze in Rüsselsheim ook (gedeeltelijk) rekenen op motoren van Franse makelij, maar daarover later meer.

Opelstempel

Waarom twee wagens als ze toch zo sterk op mekaar lijken, vraag je jezelf waarschijnlijk af. Wel, zoals wel vaker is het een kwestie van marketing en imago. PSA staat immers sterk in de Romaanse landen in Europa, denk maar aan Italië of thuisland Frankrijk. In de Germaanse landen krijgt de Franse groep echter veel minder vaste voet aan de grond. Met de Grandland X wil Opel dus vooral markt veroveren in bijvoorbeeld Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. En zo weet je ook meteen een van de hoofdredenen waarom PSA graag Opel overkocht van General Motors.

Het is trouwens niet zo dat de Opel een volledige PSA-kloon is. De Grandland X weet weldegelijk zijn eigen Opelkarakter te behouden. Zo draagt het uiterlijk duidelijk de (klassieke) Opel-stempel en bestuurders van de Insignia en Crossland X zullen vanbinnen heel wat elementen uit hun eigen interieur herkennen.

Pragmatisch baasje

Wat meteen opvalt aan de Grandland, is dat Opel een aantal pragmatische keuzes maakt met het model. “Ja we willen wel een leuke SUV met hogere zitpositie en alle andere voordelen, maar dan zonder al die off-roadmoeilijkheden”, moeten ze in Rüsselsheim gedacht hebben. Daarom is deze SUV niet beschikbaar met vierwielaandrijving, iets dat bij de Mokka X wel het geval is. Om dat enigszins te compenseren is de Grandland wel uitgerust met het IntelliGrip-systeem dat de chauffeur laat kiezen tussen vijf rijmodi (normaal, sneeuw, modder, zand en ESP uit) via een draaiknop naast de versnellingspook.

Tijdens de presentatie van het tractiecontrolesysteem liet Opel trouwens een filmpje zien van een man die in een plas reed, even radeloos was en dan opgelucht zijn IntelliGrip op modderstand zette alvorens weg te rijden. “Precies waar het voor gebruikt zal worden”, grapte de presentatrice. Hoewel, ‘grappen’, was het niet Opel dat vorig jaar reclame maakte met als catchphrase “Germans don’t make jokes”?

Robuust design

Waar de Duitsers in ieder geval niet mee gelachen hebben, is het design van de wagen. De Grandland X ziet er robuust en sportief uit dankzij zijn doorgetrokken lijnen op de flanken, strakke C-stijl, brede wielkasten en herkenbare Opel-vouw in de motorkap. Door het ‘zwevende dak’ en enkele andere designtrucjes ziet Opels nieuwste SUV er zelfs kleiner uit dan hij in werkelijkheid is, hetgeen zijn vormen nog beter doet uitkomen.

Binnenin trekt Opel dan weer de vertrouwde kaart: zeer comfortabele AGR-stoelen, de gekende infotainmentsystemen die connecteerbaar zijn met Android Auto en Apple Car Play en de interieurinrichting: alles draagt de Duitse stempel. En dat is op zich geen probleem, voor heel wat mensen is dat exact wat ze zoeken. Maar mag het eens wat meer out of the box? Waar tegenhanger Peugeot 3008 een verademing is in de eenheidsworst die autoland tegenwoordig is, kiest Opel duidelijk en regelrecht voor de klassieke school.

Met dank aan de Franse keuken

Bij de lancering van de Grandland kiest Opel voor slechts twee motoren: de 130 pk sterke, volledig uit aluminium vervaardigde 1.2 liter turbobenzinemotor met directe injectie en de 1,6-liter CDTI diesel met een vermogen van 120 paardjes, beiden beschikbaar met een manuele bak met zes versnellingen of een zestrapsautomaat.

Op krachtigere versies is het wachten tot het einde van 2018. Opel zelf klopt zich op de borst door te stellen dat het met dit motorenaanbod al meer dan 50 procent van de markt dekt. Op de vraag wat die andere helft dan moet doen, blijft het wel stil. Wij vermoeden dan ook eerder dat PSA voorlopig gewoon niet genoeg capaciteit heeft om de zwaardere motoren ook aan Opel te leveren en dat niet wil toegeven … Ach ja, marketing, het is een vak apart.

De benzinemotor kennen we uit de Crossland X en de Peugeots 2008 en 3008. Gevoelsmatig trekt die wel kwiek op, maar met een sprinttijd tot 100 km/u van 11,1 seconden is hij zelfs trager dan zijn neefje van Peugeot. Al is dat geen echte verassing. De Franse keuken heeft de vaak wat obese Opels weliswaar goed gedaan, met een leeggewicht van 1.370 kilo is de Grandland zelfs een van de beste leerlingen van de klas in zijn segment, maar hij geeft nog altijd een duidelijk merkbare 100 kilo toe op de Peugeot.

Zwaaien met dat been

Dat lichte gewicht ten spijt is de Grandland nu niet bepaald een bochtenvreter. De besturing is wat vaag en ook het chassis is niet het strakste dat vandaag beschikbaar is. De Grandland zal het dan ook vooral van zijn rijhulpsystemen, veelal standaard beschikbaar, moeten hebben om bestuurders te overtuigen. Zo behoren de ledlichten, Lane Departure Warning, verkeersbordherkenning, intelligente cruisecontrol, Hill Start Assist en radio met handenvrij bellen via bluetooth tot de standaarduitrusting van de SUV. Op de Edition en Innovation-versie is ook Opel OnStar standaard meegeleverd.

Daarenboven is het ook mogelijk om de koffer (inhoud 514 l, 1.652 l met neergeklapte achterbank) te openen met een voetbeweging. Al werkt het systeem niet volledig perfect, best thuis dus even de juiste beweging oefenen. Geloof ons, mensen kijken raar op als je als een gek met je been onder de achterbumper zit te zwaaien.

Conclusie:

De hedendaagse automarkt, da’s gaatjes en niches vullen: elk segment zo nauwgezet mogelijk bespelen om een zo groot mogelijk deel van de taart te krijgen. En in dat opzicht weet de Opel Grandland X zich perfect op de markt te positioneren. In het compacte SUV-segment valt hij op door zijn ruimte en uitgebreide hoeveelheid rijhulpsystemen. De Grandland presenteert zich als het ware als de typisch Duitse, nuchtere broer van de Peugeot 3008 en is daarmee de perfecte wagen voor iemand die de balans zoekt tussen een actieve levensstijl en een zakelijke kant. De urban explorer die ook graag eens thuis een boek leest, zeg maar.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!