
Hoewel de autosector steeds meer inzet op elektrisch rijden, moeten merken nog steeds vertrouwen op hybride aandrijvingen om verkoopcijfers te garanderen en klanten te overtuigen. Renault heeft deze boodschap goed begrepen. Terwijl de nostalgiekaart wordt gespeeld om elektrische modellen zoals de R5 en R4 aantrekkelijker te maken, blijft de hybride aandrijving een strategische markt voor het Franse merk. Renault blijft dan ook actief met een gamma voertuigen in alle segmenten.
Wist je dat? Renaults hybride technologie is ontstaan tijdens een (wellicht lange) kerstmaaltijd met de familie. Oorspronkelijk bedacht met Lego, werd de technologie verder ontwikkeld met behulp van het Renault F1 Team. Het resultaat: de E-Tech technologie rust nu alle recente thermische modellen van het merk uit. Het doel? Een aandrijving bieden die zowel effectief als efficiënt is. Renault blijft inzetten op deze technologie en gebruikt deze om modellen zoals de Espace en Symbioz te verbeteren.
Nieuwe Espace
De Espace is een van de laatste monovolumes op de markt. Met een rijke geschiedenis krijgt deze wagen meer dan alleen een nieuwe aandrijving: hij onderging ook een lichte facelift, in lijn met Renaults nieuwe stilistische identiteit, geïntroduceerd door de Rafale en geleidelijk toegepast op recente modellen zoals de Austral.


De grille is verfraaid met kleine ruitvormen die verwijzen naar het merklogo, samen met een nieuwe lichtsignatuur geïnspireerd op de Austral en Rafale. Deze facelift versterkt het dynamische en sportieve karakter van deze iets verhoogde monovolume. Het interieur is eveneens herzien, met technologie voor bestuurdersherkenning die automatisch het bestuurdersprofiel aanpast: zitpositie, apps, favoriete snelkoppelingen, enz. Een centraal 24-inch scherm wordt aangevuld met een 9,3-inch head-up display. Het panoramische Solar Bay-dak biedt daarnaast 2 m² aan natuurlijk licht.
In de 5-zits configuratie bedraagt de bagageruimte tot 2.224 liter. In de 7-zits versie varieert deze van 520 tot 2.054 liter.
Reislust
De echte vernieuwing zit onder de motorkap. De nieuwe Espace is uitgerust met de full hybrid E-Tech motor van 200 pk, bestaande uit een 1.2-liter driecilinder-turbobenzinemotor van 130 pk, gekoppeld aan een batterij van 2 kWh die 70 pk extra levert.
Deze krachtigere motor zorgt voor een aangenamere rijervaring en betere tractie. Het geluidscomfort is aanzienlijk verbeterd: de verbrandingsmotor blijft discreet, zelfs bij constante snelheid op de snelweg. Een knappe akoestische prestatie voor een voertuig in deze categorie. Dankzij de 4Control Advanced-technologie verrast de Espace met zijn wendbaarheid, zelfs in smalle straatjes.


Toch blijft de Espace een grote wagen. Bij lage snelheden zijn soms interieurgeluiden of carrosseriebewegingen merkbaar op slechte wegen. Desondanks behoudt de Espace zijn aantrekkingskracht voor lange ritten, vooral dankzij de efficiënte hybride motor: ons testverbruik bedroeg gemiddeld 5,5 l/100 km, een zeer respectabel cijfer.
Kleine upgrade voor de Symbioz
De compacte SUV Symbioz krijgt een krachtigere motor van 160 pk. Deze full hybrid E-Tech bestaat nu uit een 1.8-liter viercilinder (109 pk, voorheen 1.6-liter), gekoppeld aan een elektromotor en een hoogspanningsgenerator (HSG, 15 kW/20 pk) voor het schakelen. Dit alles wordt gevoed door een nieuwe batterij van 1,4 kWh. Deze evolutie zorgt voor een soepelere rijervaring, met betere responsiviteit en een minder aarzelende transmissie. Deze motor voegt duidelijk de “extra touch” toe die de vorige, te luidruchtige en beperkte motor miste bij dynamisch rijden.
Helaas gaat deze krachttoename niet gepaard met esthetische veranderingen. Het interieur van de Symbioz blijft teleurstellend en mist charme, zeker voor deze prijsklasse. Ook de ondersteuning van de stoelen kan beter.


Besluit
Renaults E-Tech hybride technologie heeft een mooie maturiteit bereikt, vooral in de 200 pk-versie van de nieuwe Espace. Deze positioneert zich als een serieuze concurrent in zijn segment, zowel voor passagiers als bestuurders. De E-Tech 200 overtuigde ons meer dan tijdens onze test met de Austral. Voor de Symbioz verbetert de nieuwe motor het rijplezier aanzienlijk, maar een opfrissing van het interieur zou welkom zijn…
#Auto #Tests
