Test Renault R5: wanneer de geschiedenis zich herhaalt

Er zijn modellen die hun stempel drukken op hun tijdsgeest. En er zijn modellen … die dat twee keer doen. Dat is de ambitie van de Renault 5, herrezen als volledig elektrische R5 E-Tech.

De nuchtere Renault 5 werd in 1984 gelanceerd als antwoord op de stijgende kosten van olieproducten… 40 jaar later herhaalt de geschiedenis zich! De crisis is er nog steeds. Vroeger ging het om energie, nu om klimaat. En degenen die gisteren een tekort aan olie hadden, hebben nu een tekort aan ideeën om het zonder te doen… Merk op dat de tweede R5 veel meer is dan een idee! Het is een verlangen, een sterk verlangen, zelfs een belofte: hiermee zullen elektrische auto’s nooit meer duur zijn, laat staan saai! Maar laten we het in volgorde bekijken.

Minder dan 25 000 euro

De lancering van dit model maakt deel uit van een bredere beweging om elektrische mobiliteit te democratiseren. De R5 E-Tech is een elektrische auto van 25.000 euro, de instapprijs waar particuliere klanten op hebben gewacht, hoewel hij ook aantrekkelijk zou kunnen zijn voor wagenparken, niet zozeer vanwege zijn omvang als wel vanwege zijn charisma. Het moet gezegd worden dat het model niemand onverschillig laat… Deze R5 is een geniale vondst, een ‘hartenbreker’ die zich aan de ingenieurs heeft opgedrongen. Trouw aan de showauto zit hij vol verwijzingen naar zijn voorganger. Kleuren uit de jaren zeventig, proporties, grote wielen die tot op de vier hoeken van de carrosserie zijn teruggezet, disco-wieldoppen en vleugels in R5 Turbo-stijl. Dit is een herinterpretatie van een icoon, een popicoon, maar een waarvan het ontwerp veel verder gaat dan de gebruikelijke neo-retro. Want voordat hij verleidelijk is, is deze R5 een concentratie van innovaties met een lengte van 3,92 meter.

Google & ChatGPT

Binnenin vind je dezelfde mix van traditie en moderniteit… Achter het beklede dashboard met twee niveaus en de vintage bekleding vind je suggestieve namen: Google als serviceprovider voor infotainment, met Google Maps voor navigatie, Google Assistant voor spraakassistentie of Google Play voor de catalogus met applicaties… Onderweg staat de Reno-avatar altijd aan je zijde, een soort virtuele copiloot die je bijstaat en je vragen beantwoordt, zelfs de gekste. Met dank aan ChatGPT! Aan boord van de R5 E-Tech is de technologie ontworpen om nuttig, gemakkelijk en, in één woord, gebruiksvriendelijk te zijn. Bovendien kan het model tot 410 km afleggen op zijn grote 52 kWh batterij. De accu is automatisch gekoppeld aan de ‘grote’ 150 pk motor, maar het model zal ook verkrijgbaar zijn in 120 en 95 pk versies, met een 40 kWh accu…

Plezier

Tijdens de internationale presentatie in de regio Nice was alleen de 150 pk versie beschikbaar voor een proefrit. En het is eerlijk om te zeggen dat we niet teleurgesteld werden! Met zijn precieze besturing, scherpe voorkant, lage gewicht (< 1450 kg) en lage zwaartepunt dankzij het nieuwe Ampr-platform is deze R5 zowel leuk om mee te rijden als geruststellend wanneer dat nodig is. Wendbaar op een bochtige weg maar zeer stabiel op snelle rijstroken. Hij is minder chic dan een MINI Cooper maar ook veel goedkoper en zou de Duits-Britse stadsauto het vuur aan de schenen kunnen leggen…

Ecologisch!

Een woordje meer over de inspanningen van het merk op het vlak van eco-verantwoordelijkheid… Het model is ontwikkeld in een kort circuit. Het voertuig, de batterij en de motor worden geproduceerd en geassembleerd in het noorden van Frankrijk, met de steun van leveranciers die zich grotendeels binnen een straal van 300 km bevinden… Het resultaat is een voertuig dat voor 85% recyclebaar is! In ieder geval is dit een goed geboren model dat de positieve trend van de afgelopen twee jaar bij Renault bevestigt…

Geschreven door Alain Vandersande

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine