
Genesteld tussen het Zwarte Woud en de Bodensee ligt het dorp Immendingen – en meteen ook een terrein even groot als het dorp zelf: het Test and Technology Centre van Mercedes-Benz. Dit normaal gesloten complex, goed voor 739 voetbalvelden, is het kloppend hart van de ontwikkeling van alle Mercedes-modellen, van de nieuwste CLA tot de grootste Sprinter. Fleet.be mocht er een exclusieve blik achter de schermen werpen.
Met meer dan 30 testcircuits waarop tot 400 voertuigen tegelijk kunnen rijden, en na een investering van maar liefst 400 miljoen euro, laat Immendingen zich nog het best als een openluchtlaboratorium omschrijven. Het is op deze plek dat Mercedessen van morgen worden verfijnd – van lichte bedrijfswagens tot elektrische vlaggenschepen. Op 520 hectare Duitse natuur, tussen lama’s, jakken en schapen, toverde de fabrikant een voormalige militaire basis om in een strategisch testcentrum voor technologische innovatie.

Er worden natuurlijk volop fysieke tests uitgevoerd, maar het centrum is er ook in digitale vorm. Het doel is om in alle weersomstandigheden zoveel mogelijk data te verzamelen en tientallen kritieke verkeerssituaties te simuleren.
“Heide” way to hell
Een van de meest iconische zones is de Heide, genoemd naar het Harz-Heidegebied. Hier worden de voertuigen op hun duurzaamheid getest, over hun volledige levenscyclus heen. Op één enkel parcours trotseren de modellen – vaak autonoom bestuurd – een reeks extreme omstandigheden: beschadigde wegen, diepe plassen en wisselende ondergronden. Elke Mercedes, van compacte hatchback tot bestelwagen, moet deze proef doorstaan.


Slaagt een model in zijn finale vorm voor deze test, dan wordt het door Mercedes als productierijp beschouwd – klaar om bestuurders in het dagelijkse leven van A naar B te brengen.
Berthe
Het Berthe-testterrein, genoemd naar Bertha Benz, echtgenote van Carl Benz, is volledig gewijd aan actieve veiligheidssystemen. Van noodremmanoeuvres tot plots opduikende obstakels: elk scenario wordt met precisie gereconstrueerd. Hier optimaliseren ingenieurs de reacties van het voertuig wanneer de bestuurder iets niet tijdig detecteert.



De uitdaging ligt in de intelligentie van het voertuig zelf: in realtime analyseren wat er gebeurt en beslissen of het beter is te remmen of te ontwijken. Die situaties worden getest onder extreme omstandigheden – met vallende rotsen, beperkt zicht of plots opduikende obstakels.
Rijden in het duister
Tussen de gebouwen op de site bevindt zich ook een nieuw testcentrum voor verlichting. Deze 135 meter lange en 14 meter brede hal, met een vloer die alle reflectie absorbeert, stelt ingenieurs in staat om de intelligentie van de koplampen in absolute duisternis te testen. Binnenin worden typische Duitse landwegen levensecht nagebouwd om nachtelijke ritten te simuleren.


Wanneer bijvoorbeeld een fietser het pad kruist, moet het voertuig zijn lichtbundel precies aanpassen. Zo kan die verblinding vermijden, zonder de rijweg voor tegenliggers te verduisteren. Dit hoge precisieniveau is enkel mogelijk dankzij minutieus ontworpen en reproduceerbare tests in dit volledig verduisterde lichtlaboratorium.
Geen detail ongetest in het Test and Technology Centre Immendingen
In Immendingen laat Mercedes niets aan het toeval over. Zelfs de verbindingswegen tussen de testbanen maken deel uit van de evaluatie. Om de zoveel meter veranderen wegmarkeringen, signalering en wegtypes – van een Franse bocht over een Chinese rechte lijn tot een kruispunt geïnspireerd op het Koreaanse verkeersnet.


Welke weersomstandigheden zich ook aandienen – regen, wind of sneeuw – het centrum van Immendingen blijft operationeel. Het illustreert een diepgeworteld Europees vakmanschap in voertuigontwikkeling, waar precisie, veiligheid en innovatie hand in hand gaan.
Lees ook:
Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!
Selected FLEET Dealers
