Toyota heeft een hele geschiedenis in het segment van de bestelwagens, met zelfs de HiAce die teruggaat tot 1967. Al meer dan 15 jaar werkt het daarvoor samen met Stellantis, maar dat betekent niet dat de Japanners geen eigen koers willen varen. FLEET.be deed de test met de ProAce Verso Electric.
De ProAce neemt de middelste plaats in in het bestelwagengamma van Toyota, met de ProAce City als kleine bestelwagen en de ProAce Max als grote alleskunner, alle drie beschischikbaar in thermische en elektrische vorm. De ProAce bestaat bovendien in twee vormen: als bestelwagen en als Verso, een handige people carrier die plaats biedt aan maximaal 9 personen.
In zijn elektrisch jasje krijgt de ProAce een elektromotor van 136 pk mee die je maximaal 350 km ver krijgt wanneer je de batterij van 75 kWh vollaadt. Dat is 20 km meer dan voorheen dankzij de lithium-ion batterij heeft een nieuwe connector en een gewijzigde zekeringkast gekregen. De batterij volladen duurt trouwens zo’n 45 minuten duurt aan een snellader.
Nieuwe snoet
Bovendien werd de ProAce ook visueel fors bijgepunt, met een stoerdere look, onder meer via de nieuwe koplampen – nu verkrijgbaar met volledige LED-technologie – en optionele lichtmetalen velgen. Een design waardoor hij zich flink weet te onderscheiden van zijn Stellantis-broertje. Vanbinnen krijg je dan weer een een nieuw 10-inch kleurenmultimediadisplay in alle versies behalve de basisuitvoering en een zeer uitgebreid arsenal aan veiligheidssystemen.
Onderweg houdt de ProAce een correcte wegligging voor. Wat stuiterig wanneer hij leeg is, meer uitgebalanceerd wanneer je gewicht aan boord hebt, zoals het geval is bij de meeste bestelwagens. Het maakt hem uiteraard niet de meest spannende wagen die vandaag te koop is, maar de ProAce geeft je steeds het gevoel dat jij en je lading veilig ter plaatse zullen geraken.
Daarnaast beschikt de ProAce over een uitstekend regeneratief remsysteem. De bestuurder kan het gewenste niveau van regeneratief remmen selecteren met behulp van peddels achter het stuurwiel. Er is keuze uit drie niveaus (laag, gemiddeld en hoog), die in verschillende gradaties voor vertraging zorgen wanneer de bestuurder het rijpedaal loslaat. Tot een volledige stop komt het niet, maar de wagen vertraagt wel voldoende om het systeem ook in de stad te gebruiken. Het zorgt er mede voor dat de de ProAce in onze verbruikstest een meer dan behoorlijke 240 km autonomie haalde.
Conclusie
De Toyota ProAce Verso Electric biedt een aantrekkelijke combinatie van praktische bruikbaarheid en elektrische efficiëntie. Met een actieradius van maximaal 350 km en een verbeterd design, inclusief moderne veiligheids- en multimediavoorzieningen, positioneert dit elektrische busje zich als een geschikte keuze voor gezinnen en bedrijven die op zoek zijn naar een milieuvriendelijke optie. Hoewel de rijervaring soms wat stug kan aanvoelen, biedt het voertuig betrouwbare prestaties en een goed regeneratief remsysteem. Al met al is de ProAce een solide en veilige keuze binnen het segment van elektrische personenbusjes.
#Auto #Tests