Test Volkswagen ID.Buzz: busje komt zo

We rijden een uurtje rond in Kopenhagen met de nieuwe Volkswagen ID.Buzz en al voor de achtste keer steekt een Deen zijn duim omhoog of maakt hij een foto van onze wagen. De sympathieprijs wint deze Volkswagen ID.Buzz dus zeker. Maar schuilt er ook inhoud achter dat bevallige snoetje?

Vergis je niet, ondanks zijn “utilitair” uiterlijk, ligt deze ID.Buzz op hetzelfde platform als een Volkswagen ID.3 of de ID.5 die je een paar pagina’s terug vindt. Dat betekent dat heel wat cijfertjes bekend in de oren klinken: er wordt 204 pk afgezet op de achteras en het accupakket is 82 kWh groot (bruto), door de iets minder aerodynamische vormen van de Buzz goed voor een autonomie van 423 km. Wel nieuw: snelladen doet de ID.Buzz tot 170 kW, sneller dan zijn broertjes.

Het nadeel aan dit specifieke platform hebben we al verteld in onze tests met de ID.3 en ID.4: ergonomisch is het geheel niet top, met weinig fysieke knoppen en het volume en de airco die je bedient met niet verlichte “streelstrookjes” die weinig nauwkeurig zijn. Oldschool is soms beter, zeker in een retrowagen als de ID.Buzz.

Duimpjes omhoog

Anderzijds heeft het onderstel ook zijn voordeel, want de Buzz rijdt helemaal niet als een camionette. Hij is vrij stevig geveerd, zonder oncomfortabel te zijn (al zouden we wel niet voor 20 duimsvelgen gaan) en het geheel straalt een gezonde goesting uit om op pad te trekken. Niet om naar je volgende stop te scheuren, maar om onderweg te genieten van het landschap. Of hoe na zeventig jaar autogeschiedenis zowat alles aan het kenmerkende hippiebusje werd veranderd, maar de geest van het model toch bewaard bleef.

Met een grote koffer, een lange wielbasis en veel opbergvakjes is de ID.Buzz dan ook een uitstekende reiswagen, maar niet de praktische koning van het Volkswagengamma. Een derde zitrij is er immers (voorlopig?) niet, en ook andere handige trucjes uit de T7 Multivan, zoals het schuiven van de middenconsole of het verwijderen van de (weliswaar 150mm verschuifbare) achterbank, heeft hij niet geleerd. Maar wat de ID.Buzz ontbreekt aan praktische aspecten, maakt hij drie keer goed met tonnen karakter. Er heerst een geweldig leuke retrovibe in het interieur, de “kampeerstoelen” zitten uitstekend en de grote glaspartijen brengen de wereld tot aan je voeten. En de gerecycleerde materialen in het interieur maken dat de hippies van weleer hem deze te meer zullen smaken.

Net zoals de originele “Bulli” zet deze elektrische reïncarnatie aan tot het ontdekken van de wereld. Wij kunnen alvast niet wachten om ermee op trektocht te gaan in ons land. Benieuwd of we evenveel opgestoken duimen zien als in Denemarken.

Foto’s

Fleet Facts Volkswagen ID.Buzz Pro

Basisprijs: 60.699 €
Normverbruik gemengd: 18,2 kWh l/100km (WLTP)
CO2-uitstoot: 0 gr/km
CO2-bijdrage per maand : 28,17 €
VAA per maand : 173,43 €

#Auto #Tests

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 3061 Leefdaal
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-ville
FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV EV Overview
Trending