Thierry Devresse – MMBB: “Mobiliteitsbudget is nieuwe fiscale kader voor milieuverantwoordelijke bedrijven”

Bedrijven helpen om de weg van de nieuwe mobiliteit in te slaan is de missie van MMBB, een bedrijf dat begin dit jaar werd opgericht door Thierry Devresse. Om hen te helpen bij de uitvoering van het mobiliteitsbudget, werkte de voormalige Strategic Alliances en Projects Director bij Athlon aan een managementinstrument dat kan worden aangepast aan de behoeften van de overgrote meerderheid van de bedrijven. We hebben de man hem ontmoet voor een boeiende babbel.

Thierry Devresse, uw carrière in de mobiliteitssector is op zijn zachtst gezegd atypisch…

Dat is waar. Iets meer dan drie jaar geleden werd ik gerekruteerd door Athlon België. Destijds werd mij gevraagd om de transitie van het bedrijf te ondersteunen, als leasemaatschappij die graag een voortrekkersrol wil spelen op het gebied van mobiliteitsmanagement. Ze waren op zoek naar iemand die in staat was om met een frisse blik te kijken naar hoe ze deze overgang konden maken. In eerste instantie ben ik geen mobiliteitsspecialist, maar heb ik het grootste deel van mijn professionele leven besteed aan compliance- en IT-projecten. Ik ben verantwoordelijk voor de conceptualisering, organisatie en digitalisering van de nieuwe diensten die aan de klanten van Athlon zullen worden aangeboden. Inmiddels is Athlon overgenomen. Zoals vaak het geval is, zijn de prioriteiten van de ene dag niet meer dezelfde als die van de volgende dag… Aan het begin van het jaar ben ik daarom begonnen met mijn eigen project: MMBB, wat staat voor My Mobility Budget Butler.

Het mobiliteitsbudget is een zegen voor de mobiliteit in België. Mijn doel is om het beschikbaar te maken voor zoveel mogelijk bedrijven, groot of klein.

Bij het woord butler denk ik aan iemand die zorgt voor het comfort van wie hij in dienst is. Kunnen we de rol van MMBB zo omschrijven?

Dat is inderdaad het opzet. Het mobiliteitsbudget is een zegen voor de mobiliteit in België. Mijn doel is om het beschikbaar te maken voor zoveel mogelijk bedrijven, groot of klein. Dit mobiliteitsbudget nodigt bedrijven echter uit om te kiezen voor mobiliteit à la carte, op verzoek, een mobiliteit waarbij het reizen niet langer afhankelijk is van één enkele vervoerswijze, namelijk de auto. Dit soort mobiliteit komt beter overeen met de huidige uitdagingen, met de wensen van de gebruiker, maar is moeilijk in te voeren, vooral voor KMO’s. Wat het beheer betreft, vertegenwoordigt het een veel grotere werklast dan dat van een wagenpark. KMO’s hebben noch de middelen noch de mankracht om dit zelf te doen …

Moeten we dit zien als het belangrijkste obstakel voor de doorbraak van het mobiliteitsbudget door onze bedrijven? 

Nee, er zijn veel obstakels. Er is natuurlijk een probleem van middelen en tijd, maar er is ook een gebrek aan kennis van het onderwerp en weerstand tegen verandering. De bedrijfswagen geniet een voordelig belastingregime en is comfortabel in gebruik. Te vaak biedt de werkgever geen alternatief voor vier wielen. Als het budget van de begunstigde stijgt, bestelt hij een beter uitgeruste auto wanneer hij ook had kunnen kiezen voor een elektrische fiets of een pas voor het openbaar vervoer. Vandaag biedt het mobiliteitsbudget een nog gunstiger fiscaal kader dan dat van de bedrijfswagen. Het laat veel keuzes toe binnen een zeer flexibel kader.

Is het obstakel niet ook van economische aard?

Inderdaad. Maar dit is een vals debat! Het mobiliteitsbudget is per definitie budgettair neutraal voor de werkgever en de tijd die besteed wordt aan het beheer ervan wordt gefinancierd door het mobiliteitsbudget zelf. Deze financiële neutraliteit garanderen is bovendien een van de verplichtingen van MMBB tegenover zijn klanten.

Dus dat brengt ons terug bij het begin. Het probleem is een gebrek aan tijd en expertise

Het probleem is het gebrek aan operationele oplossingen. Er is geen gebrek aan mobiliteitsoplossingen, maar deze moeten ter beschikking van de gebruiker worden gesteld. Hiervoor zijn managementinstrumenten, ervaring, een nieuw mobiliteitsbeleid en de procedures om dit toe te passen nodig. Hier ligt het probleem, aangezien de vlootmanager niet is uitgerust is om dit nieuwe kader te beheren.

En daar komt u in beeld?

Ja. Om bedrijven in staat te stellen het mobiliteitsbudget uit te voeren en te gebruiken zonder meer te hoeven uitgeven en deze vaardigheden ook zelf te verwerven. Ik vergelijk onze diensten met een taxi, maar dan gratis. U hoeft alleen maar te bestellen, te zeggen waar u naartoe wilt en u komt op uw bestemming zonder gedoe en zonder zelf de beste route te hoeven kennen.

Welke instrumenten zijn er concreet beschikbaar voor uw klanten?

KMO’s beschikken niet over de middelen om een evaluatie uit te voeren van alle spelers/dienstverleners op de markt. Vooral als het gaat om “nieuwe mobiliteit”. Om ze te evalueren zouden ze bijna een aanbesteding moeten uitschrijven, maar daarvoor moeten ze nog steeds begrijpen wat ze kopen. Door te kiezen voor onze standaardoplossing voor kmo’s profiteert de klant van een platform en een set van procedures die al bestaan bij spelers op de markt.

KMO’s beschikken niet over de middelen om een evaluatie uit te voeren van alle spelers/dienstverleners op de markt. Vooral als het gaat om “nieuwe mobiliteit”.

Dus MMBB is louter gericht op KMO’s?

Niet alleen. MMBB heeft een managementoplossing ontwikkeld die zowel door KMO’s als grote bedrijven kan worden gebruikt. Ik heb al meer dan twintig jaar ervaring als directeur van KMO’s en ik weet dat ze op het gebied van mobiliteit hulp nodig hebben wat betreft advies en management. Ze hebben niet de schaalvoordelen van grote bedrijven. Deze laatste hebben vaak meer middelen, maar hebben behoefte aan advies voor het beheer naarmate het onderwerp zich ontwikkelt. Praktisch gezien bieden wij al onze klanten een managementportaal waar elke gebruiker-begunstigde van een mobiliteitsbudget zijn vragen en verzoeken kan inbrengen. Alle acties worden geauditeerd omdat achter elk ervan een procedure schuilgaat die de kwaliteit van de behandeling garandeert. Elke aanvraag komt overeen met een ticket, een ticket dat de klant alleen betaalt als hij tevreden is, dit maakt deel uit van ons kwaliteitshandvest.

Wat zijn de volgende stappen voor MMBB?

Leasemaatschappijen ontwikkelen mobiliteitsoplossingen naast de de auto, maar geen outsourcingsprogramma voor het beheer ervan. Wij bieden dus een dienst aan die in België niet bestaat. Het is aan ons om het bekend te maken!

#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine