Toch geen fiscaal voordeel voor plug-in hybride bedrijfswagens: de eerste reacties lopen binnen

Wat de voorbije zes maanden leek vast te staan, blijkt ondertussen niet meer te kunnen: de Arizonaregering moet haar plannen voor een gunstige fiscaliteit voor plug-in hybride bedrijfswagens schrappen. Ondertussen lopen de eerste reacties binnen.

N.v.d.r.: dit artikel wordt constant aangevuld met nieuwe reacties.

Laura Mahieu, woordvoerder Minister Vincent Van Peteghem, over het RFF

Wat betreft de interactie met RePowerEU en breder het plan voor herstel en veerkracht, is het zo dat de maatregel inzake de vergroening van het bedrijfswagenpark in de 1e betalingsaanvraag vervat zit. Wijzigingen aan maatregelen die reeds zijn opgenomen in een betalingsaanvraag zijn niet mogelijk. Bijgevolg is er ook geen wijziging voorzien in het kader van de vorige week op federaal niveau goedgekeurde wijzigingen aan het plan voor herstel en veerkracht.

Wanneer een ingediende maatregel na goedkeuring van een betalingsaanvraag gewijzigd of geannuleerd wordt, beschouwt de commissie dat als een Reversal in het kader van het RRF.

Bart Massin

Bart Massin, voorzitter EV Belgium

De beslissing van de Arizonaregering om het voordeel voor plug-in hybrides te schrappen, komt voor EV Belgium niet als een verrassing. In ons persbericht van vanochtend wezen we al op de risico’s en de mogelijke uitkomsten, waarbij dit scenario de meest voor de hand liggende was.

Het illustreert eens te meer hoe schadelijk een knipperlichtbeleid is — niet alleen voor de burger die recht heeft op duidelijkheid, maar ook voor bedrijven en de sector die nood hebben aan stabiele en toekomstgerichte spelregels.

EV Belgium roept de overheid op om nu voluit te kiezen voor duidelijke en consistente maatregelen die echt bijdragen aan de emissievrije transitie, mét behoud van Europese steun.

Philippe Vangeel, directeur en woordvoerder EV Belgium

Op een moment dat elke euro telt en ons overheidsbudget onder druk staat, kiest de regering voor een aanpak die risico’s creëert door te verspillen aan een achterhaalde technologie in plaats van te investeren in toekomstbestendige oplossingen. Deze beslissing zet Europese steun op het spel. Investeren in een robuuste laadinfrastructuur is vandaag veel verstandiger, wellicht goedkoper én biedt bedrijven en burgers wél zekerheid in de transitie.

Johan Portier (Copyright: Catherine Misselyn)

Johan Portier (Voorzitter Renta)

Terwijl de overgrote meerderheid van de bedrijven resoluut hebben gekozen voor volledige elektrificatie en de PHEV maatregelen wat deed denken aan terug gaan in de tijd, waren er wel bedrijven die op de maatregelen zaten te wachten, net als een aanzienlijk deel van de korte termijn spelers.

Het is altijd al essentieel gebleken om stabiliteit te hebben in visie en beleid. Maar we begrijpen ook dat de Belgische federale overheid niet alles in de hand heeft en Europa invloed heeft.

Als sectororganisatie blijven we een gewillige sparringspartner voor huidige en toekomstige plannen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine