Touring: “Schrappen van 65.000 parkeerplaatsen zal Brussel nog meer isoleren”

De Brusselse regering werkt aan een besluit om nog eens 65.000 parkeerplaatsen te schrappen in de straten en op de pleinen van het gewest. Het uitgangspunt? Hoe minder parkeerplaatsen voorhanden, hoe minder mensen met de auto naar Brussel zullen komen en hoe minder Brusselaars zich met de auto zullen verplaatsen.

Touring vindt dat dit plan niet alleen veel te vroeg komt, maar ook vertrekt van een verouderde inventaris. “Wij zijn voor minder auto’s in de stad, maar daar moet dan wel een goed alternatief tegenover staan. Dat is vooralsnog niet het geval, zeker niet voor pendelaars en andere stadsbezoekers. Wij vrezen dat de anti-auto ijver van de Brusselse overheid het economisch leven van de stad en de handel parten zal spelen. En laat dat nu net datgene zijn waar we vandaag op moeten inzetten.”

“Je kan van de hoofdstad van Europa nu eenmaal geen Bokrijk maken”

“Het gewest wil met zijn mobiliteitsbeleid de beschikbare ruimte herverdelen, ervan uitgaande dat er te veel plaats is voor de auto. Allemaal goed en wel, maar je kan van de hoofdstad van Europa nu eenmaal geen Bokrijk maken.” Touring kan het parkeerplan van de Brusselse overheid niet erg au sérieux nemen, omdat het om te beginnen gebaseerd is op verouderde data. “Zo spreekt het plan van 530.000 ingeschreven voertuigen in het gewest. Dat is fout, want het gaat om 583.993 voertuigen, lichte vracht inbegrepen. Daar komen nog eens 36.256 motoren bovenop die ook een parkeerplek nodig hebben, wat resulteert in een totaal van 620.249 voertuigen”.

“En dat is niet alles. De vaststellingen van de beschikbare oppervlakte voor voertuigen, fietsers, voetgangers en openbaar vervoer zijn gebaseerd op cijfers van 2014. Hetzelfde geldt voor de inventaris van het aantal beschikbare parkeerplaatsen, bovengronds en ondergronds. Met deze verouderde cijfers kan men geen oordeelkundig beleid voeren. Het aantal beschikbare bovengrondse parkeerplaatsen is tussen 2014 en 2020 sterk afgenomen (Kleine Ring, fietspaden, verbreding voetpaden, voetgangerszones enzovoort). En die geschrapte bovengrondse parkeerplaatsen werden niet gecompenseerd door parkeerplaatsen elders. Dat was oorspronkelijk nochtans de bedoeling, maar in het nieuwe mobiliteitsplan Good Move is hier geen sprake meer van.”

“De indruk dat Brussel met dit plan op zichzelf terugplooit”

Touring heeft de indruk dat Brussel met dit plan op zichzelf terugplooit, zonder rekening te houden met pendelaars en andere stadsbezoekers die van buiten het gewest komen. “Die mensen hebben vaak geen andere keuze dan zich met de auto te verplaatsen: efficiënte, betrouwbare en vlotte alternatieven staan nog niet op peil. Zo wordt het gewestelijke expresnet pas binnen vijf jaar afgerond en is de uitbreiding van de metro nog niet voor vandaag, als die er al ooit komt. Er zijn onvoldoende gratis park & ride zones om de combinatie met het openbaar vervoer en andere vervoerswijzen aantrekkelijker te maken. Deze P&R zones zouden zowel binnen als buiten het gewest voorzien moeten worden. En tenslotte is er nood aan veel meer beveiligde fietsparkings. De fietssnelwegen zijn nog volop in ontwikkeling, maar verre van beschikbaar.”

“Om al deze redenen vinden wij dat het te vroeg is om nu al zoveel parkeerplaatsen te schrappen. Dit gaat ervoor zorgen dat nóg meer mensen de stad links zullen laten liggen. Eens te meer worden de auto-pendelaars, de stadsbezoekers, de toeristen en de zakenmensen in dit plan gediscrimineerd.”

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine