
Met haar Europees hoofdkwartier in onze hoofdstad kon Toyota niet anders dan in België haar jaarlijkse Kenshiki Forum houden, het moment waarop de autobouwer haar globale strategie met de wereld deelt. En dat dat een globale strategie is, wordt meteen duidelijk. Want waar Europa vooral elektriciteit predikt, zette de Japanse autobouwer in de Skyhall van Brussels Airport een heel diverse strategie uiteen.
Multi Pathway, zo omschrijft Toyota haar motorenstrategie al jaren. Een motor op maat van de consument. En daar gaat de autobouwer heel wat verschillende kanten mee uit, met uiteindelijk toch één doel: koolstofneutraliteit. Toyota experimenteert met flex fuels in Zuid-Amerika en koolstorneutrale brandstoffen in haar racedivisies (WEC, WRC en Dakar) en heeft het in Japan heel wat wagens rondrijden met een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit, en waarvan de kleinere, efficiëntere derde generatie nu debuteert. Maar net zo goed experimenteert Toyota in de racerij met motoren die deze waterstof rechtstreeks verbrandt. Niet alleen leuk voor de echte autosportfans – koolstofneutrale racerij mét geluid – maar misschien ook een oplossing voor de vele wagens met verbrandingsmotoren?
Tijdens het evenement zei Simon Humphries, Chief Branding Officer en lid van de Raad van Bestuur van Toyota Motor Corporation: “Het gaat erom dat alle klanten het gevoel hebben dat ze de juiste keuze voor zichzelf kunnen maken.
Het bieden van keuze en mogelijkheden is de kern van steeds betere auto’s en alles wat we doen – en dat omvat ook de weg naar duurzaamheid. En dat geldt ook voor de weg naar duurzaamheid.” En ja, dat betekent dat zelfs die vermaledijde diesel in sommige omstandigheden de beste keuze is.
Maar goed, in Europa, waar de verkoop van elektrische auto’s (BEV’s) tot de hoogste ter wereld behoren, prediken de Japanners naast hun gekende hybridewagens vooral elektriciteit. En dus introduceert Toyota drie nieuwe BEV’s die dit jaar in productie gaan en nog eens drie nieuwe modellen tegen 2026.
EV-gamma uitgebreid
Het Kenshiki-forum was ook de gelegenheid om deze nieuwe wagens aan de wereld te tonen. Zo reed de Toyota Urban Cruiser het podium op, een compacte elektrische crossover die we al in wereldpremière zagen op de Brussels Motor Show.



Maar ook de Toyota bZ4X en Lexus RZ maakten hun opwachting. De twee “originele” stekkerwagens van de groep krijgen dit jaar een facelift met betere batterijtechnologie. De Toyota werd uiterlijk strakker getrokken en krijgt een nieuw interieurontwerp met aangepast instrumentenpaneel. Daarnaast maakt een nieuwe wisselstroomlader (22kW AC) en vernieuwde batterijtechnologie met twee accupakketten (57 of 73 kWh) zijn opwachting.
Ook de Lexus RZ werd visueel bijgepunt, krijgt die 22 kW lader en wordt voorzien een nieuwe lithium-ionbatterij. In het geval van de RZ zorgt die voor een verhoogde capaciteit van 67,49 kWh naar 76,96 kWh. Al is het toch vooral de technologie aan boord die onze aandacht wist te trekken, met de veelbesproken steer-by-wire die eindelijk zijn opwachting maakt in een productiewagen en Interactive Manual Drive waardoor de bestuurder meer interactie heeft met de auto en het vermogen kan regelen met schakelpeddels, alsof het een handgeschakelde versnellingsbak is. Benieuwd of dit voor meer emotie in een elektrische wagen kan zorgen.
Wereldpremière
De grootste nieuwigheid was echter een wereldpremière, de Toyota C-HR+. En dat plusje, dat staat niet voor een grotere wagen – nu ja, hij is wel 18 cm langer en heeft een 9 cm grotere wielbasis dan de reguliere C-HR – maar voor een volledig nieuwe aandrijflijn: de C-HR gaat immers elektrisch. Alle info over de nieuwste EV van Toyota ontdek je in dit artikel.






En met de C-HR waren de premières nog niet op, want Toyota wil zich ook in de wereld van de micromobiliteit gooien. De FT-Me Concept werd ontwikkeld in het R&D-centrum van Toyota Motor Europe in Zaventem en werd geïnspireerd door het succes van Toyota’s mobiliteitsoplossingen voor de Olympische en Paralympische Spelen van Tokyo 2021 en Parijs 2024. De styling van het voertuig werd geïnspireerd op een jethelm, lezen we in het persbericht, terwijl het innovatieve 360° zichtconcept zorgt voor maximaal oogcontact met andere weggebruikers en verbetert de veiligheid en wendbaarheid. Bovendien is het voertuig maximaal recycleerbaar en maakt het gebruik van gerecycleerde materialen.
Wanneer en of het voertuig in productie gaat, is nog niet bekend.
#Auto
