
Op het jaarlijkse Kenshiki Forum toonde Toyota dit jaar een onvervalste wereldpremière: de C-HR+. Wordt dit het onvervalste elektrische volumemodel van de Japanners?
Maak kennis met de Toyota C-HR+. En dat plusje, dat staat niet voor een grotere wagen – nu ja, hij is wel 18 cm langer en heeft een 9 cm grotere wielbasis dan de reguliere C-HR – maar voor een volledig nieuwe aandrijflijn: de C-HR gaat immers elektrisch. Waarom ze ‘m dan niet gewoon C-HR EV noemen… ja, die logica ontgaat ons volledig…
Bovendien heeft de elektrische C-HR quasi niets gemeen met zijn (plug-in) hybride broertje. De algemene look is misschien dezelfde, maar hij is gebouwd volgens Toyota’s e-TNGA-filosofie voor elektrische voertuigen en heeft interieur met elementen die we herkennen uit de bZ4X en een unieke carrosserie. Zo is de snuit overduidelijk de Toyota “hamerhaai” en komt z’n derrière echt wel overeen met de hybride C-HR – op die volledig doorgetrokken ledstrip na, maar z’n neergaande daklijn onderscheidt hem echt wel van zijn naamgenoot en de opwaartse gordellijn met speelse vouw aan de C-stijl is zelfs een design dat we eerder bij Lexus verwachten.




Auto “voor iedereen”
Verder laat Toyota weten dat het interieur van de C-HR in hun concept een gedeelde ruimte is en niet alleen om de bestuurder draait. Daarom zijn er bijvoorbeeld twee draadloze smartphone-opladers en USB-poorten in de achterste cabine om ervoor te zorgen dat iedereen aan boord onderweg in verbinding kan blijven; bedieningselementen voor de airconditioning in de achterste cabine; en een panoramisch dak dat natuurlijk licht binnenlaat in alle delen van het interieur. Tot slot leren we nog dat de kofferruimte 416 liter bedraagt.



Batterijen en motoren
De C-HR+ is beschikbaar met twee verschillende batterijopties. Een batterij van 57.7 kWh (brutocapaciteit) zal exclusief zijn voor het model met voorwielaandrijving en een batterij met hogere capaciteit van 77 kWh zal beschikbaar zijn voor zowel de voorwiel- als de vierwielaangedreven versies. Die laatste versie is altijd 343 pk sterk, daar waar de voorwielaangedreven variant zijn vermogen laat afhangen van de gekozen batterij: 167 pk bij het kleine accupakket, 224 pk voor het grote.
Standaard wordt een 11 kW boordlader meegeleverd, terwijl er vanaf High-Range een lader van 22 kW verkrijgbaar is. Snel opladen met gelijkstroom kan snelheden tot 150 kW halen, gecombineerd met een batterijvoorbereidingsfunctie die de laadprestaties in de meeste omstandigheden verbetert. Het maximale rijbereik voor de C-HR+ wordt tot slot geschat op zo’n 600 km.

