Traxio: “Gemiste kansen”

Een week geleden waarschuwde Traxio, de federatie van de autosector en aanverwante sectoren, voor de enorme economische impact van de COVID-19 crisis. Na de Veiligheidsraad van gisteren reageert woordvoerder Filip Rylant teleurgesteld dat er geen versoepeling komt voor de sector.

“Wij hadden gehoopt dat er meer had ingezeten voor de autosector. We respecteren aan de ene kant de keuzes die de overheid maakt maar wij denken dat er toch wel gemiste kansen in zitten. Wij denken dat er mogelijkheden zijn zowel qua verkoop als qua naverkoop service in de auto-, motor-, en fietssector om een aantal zaken te realiseren. Dit met respect voor de hygiëne en de afstandsregels. Er zijn ook al een aantal bedrijven die zich daar al op voorbereid hebben of daar mee bezig zijn. We werken daar ook met eenduidige protocollen en procedures voor heel de sector. We willen niemand verplichten om de activiteit weer op te nemen maar een aantal bedrijven zijn er wel klaar voor en wachten dus met ongeduld op een toelating van de overheid.”

Eerste gemiste kans: bandensector

Concreet ziet Traxio dus geen praktische obstakels om de showrooms en werkplaatsen weer te openen bij de autodealers. Daarnaast zijn er twee sectoren waarbij de federatie zo mogelijk nog minder begrip heeft voor het aanhouden van de lockdown. Eén daarvan is de bandensector.

Filip Rylant: “Veel mensen rijden nu nog met winterbanden maar ondertussen hebben we zomerse temperaturen. Dat houdt een veiligheidsrisico in voor mensen die essentiële verplaatsingen moeten maken, om te gaan werken bijvoorbeeld. De remweg van die winterbanden is langer en ook de wegligging is minder goed. Daar hadden wij toch op een versoepeling gehoopt. Zeker omdat bandencentrales perfect kunnen functioneren met respect voor alle COVID-19 maatregelen inzake hygiëne en afstand houden.”

Tweede gemiste kans: de fietsensector

De supermarkten en de doe-het-zelf zaken mogen wel open zijn maar de fietsenhandelaars- en herstellers niet. Daar ziet men bij Traxio de logica niet van in. Volgens woordvoerder Filip Rylant is er zelfs sprake van oneerlijke concurrentie: “Die verkopen ook fietsen en naar onze mening zijn de afstandsregels daar veel moeilijker te respecteren dan bij gespecialiseerde fietsenwinkels. Daarbij komt nog eens het fenomeen dat die afgeleverd worden in een kartonnen doos. Mensen moeten dat allemaal maar zelf afstellen en dat is op het vlak van veiligheid evenmin een ideale situatie.”

Economische schade: 20% minder omzet op jaarbasis

Dat de sector op hete kolen zit om terug aan de slag te gaan, is begrijpelijk. Want de economische schade is nu al gigantisch en bij iedere dag non-activiteit loopt de rekening op: “We hebben berekend dat het omzetverlies voor dit jaar 20% zal bedragen. En dat is dan nog uitgaande van het scenario dat onze bedrijven begin mei hun activiteiten weer mogen opnemen. Economie gaat nooit boven gezondheid, maar er moet ook nog een logica en perspectief zijn in de beslissingen van de overheid. Ik herhaal dus nogmaals: laat onze bedrijven weer aan de slag gaan met alle respect voor de COVID-19 maatregelen inzake hygiëne en social distancing . Zij vertegenwoordigen 9.857 werkgevers, bijna 100.000 werknemers en een jaaromzet van 148 miljard”, besluit Filip Rylant.

#Auto #Fleet Dealers #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine