UCM wil omgekeerde tolheffing in Brussel

Op het moment dat een kilometerheffing zijn weg naar Vlaanderen en Brussel begint te vinden – een maatregel waar Wallonië niet van wil weten – stelt de vereniging van middenklassers (UCM) een oplossing voor die gebaseerd is op wat veel Nederlandse steden gebruiken om files op te lossen.

Een wortel van twee tot acht euro

Een omgekeerde tolheffing, of beter een positieve tolheffing, is wat de UCM voorstelt onder de noemer van een carrot and stick-beleid. “Deze positieve tolheffing zou automobilisten die vrijwillig hun woon-werkverplaatsing uitstellen, het openbaar vervoer gebruiken of aan carpooling doen, belonen”, vertelt men ons van de kant van het UCM. “Voor elk van die verplaatsingen krijgen ze dan een bedrag van twee tot acht euro.”

Piekuren vermijden

Tijdens testen in verschillende Nederlandse steden is gebleken dat dit systeem het aantal automobilisten met gemiddeld 8 à 10 % kan doen afnemen. Daarbij komt dat ongeveer 80% van de deelnemers zegt dat de regeling zijn of haar mobiliteitsgedrag heeft veranderd. “Deze resultaten zijn bemoedigend, zeker omdat een vermindering van het aantal automobilisten met 10% voor een filedaling met 30% zorgt.”

Op kosten van de overheid

En wie moet deze ‘vergoeding’ betalen? Ook daar heeft het UCM een antwoord op: “Het is met name de staat die deze operatie financieel zal moeten bolwerken.”

Daardoor zou dit wel eens een zware investering kunnen worden, hoewel ze gelimiteerd is in de tijd (voor een jaar). “Maar …”, zegt het UCM, “dit financiële duwtje in de rug zorgt er niet alleen voor dat je snel de mobiliteitsproblemen vermindert, maar een vermindering van het aantal automobilisten zorgt er ook voor dat de overheden minder in weginfrastructuur (zoals onderhoud en uitbreiding van de capaciteit) moeten investeren. Daarenboven is het goed voor de gezondheid van de Brusselaars (luchtkwaliteit) en ze lost een deel van het probleem op dat het economische hart van onze hoofdstad het hardst (lees duurst) treft.”

Wachten op de kilometerheffing …

Een ander argument dat naar boven komt in mobiliteitstudies is dat het uitbouwen van alternatief transport voor individuele automobilisten niet genoeg zal zijn om de mobiliteitsproblemen op te lossen. Maar ook dat is geen probleem voor het UCM. “Wij denken immers dat dit systeem van positieve tolheffing de filepieken zal doen afnemen en dat het een perfecte tussenoplossing is alvorens, indien nodig, een stadstolheffing of slimme kilometerheffing te introduceren.”

Antwerps voorbeeld

Het UCM negeert het misschien, maar een dergelijk initiatief is momenteel al aan de gang in Antwerpen (via de applicatie Olympus) in de marge van de Week van de Mobiliteit. Daar krijg je kortingsbonnen voor restaurants. De actie loopt tot 31 maart 2018 en gaat zeker interessante resultaten opleveren …

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!