
Hoewel elektrische wagens de afgelopen jaren een groot aandeel wisten te verwerven in onze vloten, steeg de gemiddelde uitstoot van nieuw ingeschreven wagens in Europa afgelopen jaar.
Dat blijkt uit cijfers van het European Environment Agency (EEA), oftewel het Europees Milieuagentschap. Vorig jaar stootten nieuwe personenauto’s gemiddeld 106,8 gram CO2 per kilometer uit in de Europese Unie, Noorwegen en IJsland, berekende het agentschap. Een jaar eerder was dit nog 106,4 gram CO2 per kilometer. Daarmee komt er een einde aan de jarenlange daling van de uitstoot van onze wagens. Tussen 2019 en 2023 daalde de uitstoot van nieuwe auto’s immers met 28%, een trend die uiteraard gekoppeld is aan de opkomst van de elektrische wagen in onze vloten.
De grote oorzaak voor de hogere CO2-uitstoot van het Europese wagenpark is dan ook de gedaalde verkoop van deze elektrische wagens. Uit de voorlopige gegevens blijkt dat er in 2024 in de EU, Noorwegen en IJsland 10,7 miljoen nieuwe auto’s zijn geregistreerd, quasi evenveel als in 2023. Ongeveer 22% van deze nieuwe inschrijvingen waren elektrisch – volledig of plug-in hybride. En dat is minder dan in het jaar 2023. Het aandeel van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) daalde bijvoorbeeld met ongeveer 1 procentpunt ten opzichte van 2023.
Lees ook: in België zien we dezelfde trend. In ons land zorgt de hogere CO2-uitstoot van het wagenpark (veroorzaakt door de aantrek van de particuliere markt, voor een opvallend effect: jouw VAA zal volgend jaar waarschijnlijk niet stijgen.
En in België?
De trends die het European Environment Agency constateert, zien we ook in ons land, zij het met wat vertraging. Zo steeg het geëlektrificeerde aandeel in de Belgische verkoop nog wel tussen 2023 en 2024 (van 40,7% naar 43,4% marktaandeel voor EV’s+PHEV’s), maar in het eerste kwartaal noteerde sectorfederatie Febiac een daling met 2,1 procentpunt. Noteer wel dat wij Belgen met een marktaandeel boven de 40% voor deze stekkerwagens bijna dubbel zo goed doen als het Europese gemiddelde.
Hetzelfde geldt voor de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven auto’s: die bedroeg in 2024 nog 80 g/km. Dat is 5,1 gram minder dan in 2023 (-6%), maar dit jaar zal de daling door het aantrekken van de particuliere markt, waar traditioneel meer benzinewagens en zelfopladende hybrides worden verkocht, wagens die meer CO2 uitstoten dan (PH)EV’s, waarschijnlijk een stuk lager zijn. Een kleine verhoging van de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens is zelfs niet uitgesloten. Maar opnieuw mogen we wat chauvinistisch zijn: met onze 80 g/km blijven we ver onder het Europese gemiddelde van 106 gram. Ter vergelijking: bij onze buren stoten de wagens gemiddeld 65 g/km (Nederland), 94 g/km (Frankrijk), 99 g/km (Luxemburg) of 117 g/km (Duitsland) uit. En de ‘slechtste leerlingen van de klas’, dat zijn Tsjechië (132 g/km), Polen (133 g/km) en Slovakije (138 g/km).
Afsluiten doen we nog met een aantal cijfertjes: de gemiddelde wagen in de Europese Unie, Noorwegen en IJsland stoot vandaag 185,4 gram CO2/km uit, een stijging van 4,5 gram CO2/km ten opzichte van 2023. Daarmee bedoelen we trouwens het volledige wagenpark, niet enkel de nieuw ingeschreven wagens. Het aandeel elektrische auto’s in het wagenpark was dan weer het grootst in Noorwegen (92%), Zweden (62%) en Denemarken (56%).
Wie het volledige rapport land per land wil bestuderen, kan hier terecht.
#Auto