Umicore: meer loon of een geëlektrificeerde wagen

In 2019 introduceerde Umicore, een materiaal- en recyclagetechnologiegroep, een nieuw mobiliteits- en bedrijfswagenbeleid.

Begin 2020 werd bij Umicore een nieuw mobiliteits- en bedrijfswagenbeleid van kracht. Het werd in twee fasen uitgevoerd.

Ten eerste had het personeel de keuze om de bedrijfswagen op te geven in ruil voor een toeslag op het brutosalaris. U kunt zich goed voorstellen dat deze eerste aanpak bedoeld was om werknemers bewust te maken van andere vervoersmiddelen.

Ten tweede hebben degenen die ervoor hebben gekozen om hun bedrijfswagen te behouden geen andere keuze dan te kiezen voor geëlektrificeerde voertuigen. In eerste instantie, in ieder geval…

Van PHEV naar BEV … op termijn

“Tijdens een overgangsfase zullen we zowel plug-in hybride (PHEV) als 100% elektrische (BEV) voertuigen aanbieden, maar ons doel is om tegen 2022 over een volledig elektrische vloot te beschikken”, zegt Michael De Meyer, Compensation & Benefits Project Manager bij Umicore.

Qua laadinfrastructuur kunnen medewerkers natuurlijk thuis of wanneer zij onderweg zijn, herladen. Maar Umicore installeert ook – logischerwijs – een uitgebreide oplaadinfrastructuur in haar Belgische vestigingen. Deze terminals zullen ook toegankelijk zijn voor werknemers die hun persoonlijke auto willen opladen.

Deze investeringen zijn mogelijk gemaakt dankzij de projectsubsidies die de Vlaamse overheid in het kader van het plan “Clean Power for Transport” heeft toegekend. “Dit werd ook mogelijk gemaakt dankzij onze partners: TraXall Belgium, LeasePlan, Arval, Alfen, Rexel Belgium, MobilityPlus en ALD Automotive”, zegt Umicore op haar LinkedIn-pagina.

Aangezien Umicore een wereldwijde speler is, zal dit beleid ook in andere landen worden toegepast.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!