UR:BAN: rijhulp in overdrive!

Car-2-Car AnwendungsbeispielHet onderzoeksinitiatief UR:BAN (Urbaner Raum: Benutzergerechte Assistenzsysteme und Netzmanagement’, m.a.w. rijbijstandssystemen gericht op de gebruiker en het management van het wegennet in een stedelijke omgeving) heeft op 7 oktober in Düsseldorf de resultaten van vier jaar onderzoekswerk voorgesteld. Samen met 30 partners stelt de researchafdeling van de Volkswagen-groep intelligente en coöperatieve rijbijstandssystemen voor het verkeer van morgen voor. Systemen die de bestuurder in de toekomst een veilige, stressvrije en vlotte rit in het complexe stadsverkeer kunnen garanderen.

Drie pijlers

UR:BAN werkt sinds januari 2012 aan innovatieve bijstandssystemen voor complexe verkeerssituaties in de stad. Het stedelijke verkeer wordt steeds meer gekenmerkt door gejaagdheid en verschillende vervoersmiddelen en verkeersdeelnemers. De researchafdeling van Volkswagen nam deel aan de drie UR:BAN-projectpijlers: ‘Cognitieve Rijbijstand’, ‘Mens in het verkeer’ en ‘Connectiviteit in het verkeerssysteem’.

Cognitieve rijbijstand

In het kader van het project ‘Cognitieve Rijbijstand’ ontwikkelde de researchafdeling van de Volkswagen-groep drie innovatieve bijstandssystemen die de bestuurder in het stadsverkeer assisteren, hem tijdig informeren, gepaste manoeuvres voorstellen en in noodgevallen zelfs automatisch ingrijpen. Deze systemen voor een veilige langs- en dwarsgeleiding helpen de bestuurder efficiënt en in functie van de situatie om anticiperend, veilig en ontspannen te rijden in stadsverkeer.

Rijstrookwisselassistent

Zo helpt de ‘rijstrookwisselassistent’ bij het veranderen van rijstrook in druk verkeer op stedelijke in- en uitvalswegen door actief in te grijpen in de langs- en dwarsgeleiding. Het systeem observeert tijdens het manoeuvre de omliggende voertuigen door het 360°- rondomzicht en assisteert de bestuurder door middel van aanwijzingen en stuurbewegingen bij het invoegen in een vrije opening op de gekozen rijstrook.

Nauwe doorgang-assistent

De ‘nauwe doorgang’-assistent daarentegen moet de bestuurder helpen indien hindernissen, zoals geparkeerde voertuigen, een rijstrook geheel of gedeeltelijk blokkeren, zodat er slechts een zeer smalle doorgang overblijft. Met deze evolutie van de reeds in serie aangeboden Lane Assist worden hindernissen op de eigen rijstrook maar ook in de tegengestelde rijrichting gedetecteerd via 3D-sensoren. Het systeem gaat na of een veilige doorgang mogelijk is en ondersteunt de bestuurder tijdens het passeren van de hindernis door actieve stuuringrepen en het aanhouden van een veiligheidsafstand.

Omgevingsafhankelijke snelheidsadvies

Het ‘omgevingsafhankelijke snelheidsadvies’ helpt de bestuurder om in functie van de situatie een gepaste rijsnelheid te bepalen. Via het actieve gaspedaal krijgt de bestuurder rechtstreeks aan zijn voet een voelbaar signaal dat aangeeft of hij moet versnellen of bijvoorbeeld bij het naderen van een verkeerslicht moet vertragen. De ‘noodremassistent’ beperkt het risico op of vermijdt zelfs dreigende aanrijdingen door situatiegerichte rem- en stuuringrepen.

De rijbijstandsfuncties zorgen niet alleen voor een ontlasting van de bestuurder en een verhoging van het comfort, maar dragen ook bij tot de verkeersveiligheid. Het team van de onderzoeksafdeling van de groep dat zich bezighoudt met het onderzoek naar ongevallen zal het potentieel voor de vermijding en beperking van ongevallen evalueren.

Mens in het verkeer

In de tweede projectpijler ‘Mens in het verkeer’ werkte de Volkswagen-researchafdeling aan een ongeziene interface tussen mens en machine. Als intelligent communicatiekanaal filtert deze interface de informatie om prioritaire info op maat aan de bestuurder voor te stellen. Het systeem kan zo in grote mate bijdragen tot een anticiperende rijstijl, gevaarlijke situaties neutraliseren en uitstootarm rijden mogelijk maken.

URBAN2

In het deelproject ‘Connectiviteit in het verkeerssysteem’ ontwikkelde de Volkswagen-researchafdeling op basis van Car-to-X-communicatie ‘kruispuntassistenten’ met als doel om de verkeersefficiëntie ter hoogte van kruisingen te verbeteren. Deze bijstandsfunctie informeert de bestuurder lokaal over verkeersknooppunten in de nabijheid. Het systeem assisteert hem met optimale rijmanoeuvres en maakt tegelijkertijd een verbeterde verkeerslichtwerking mogelijk dankzij de overdracht van de voertuiginformatie.

Invoeg- en starthulp

De ‘invoeg- en starthulp’ beveelt meteen na het invoegen op een weg een optimale snelheid aan om maximaal van de ‘groene golf’ bij het passeren van verkeerslichten te kunnen profiteren. Is een stop toch niet te vermijden, dan biedt het systeem ook daarbij efficiënte ondersteuning door een optimale stopplaats voor te stellen. Zo wordt het aantal stops en het verlies dat daarmee gepaard gaat beperkt en kan de korte ‘groenlichtfase’ in ieders belang beter benut worden.

Hulpdienstvoertuigassistent

De ‘hulpdienstvoertuigassistent’ informeert direct alle verkeersdeelnemers over naderende voertuigen van de hulpdiensten. Hij optimaliseert de werking van de verkeerslichten en zorgt daarmee voor een vlottere en vooral veilige doortocht van de hulpvoertuigen.

Over het project UR:BAN

31 partners uit de automobiel- en toeleveringsindustrie, elektronica- en softwarebedrijven, onderzoeksinstituten en steden hebben in het UR:BAN-project samengewerkt. Met gezamenlijk onderzoek ontwikkelen ze tegen begin 2016 nieuwe bijstands- en verkeersmanagementsystemen voor de stad. Het totale budget voor de onderzoekssamenwerking bedraagt 80 miljoen euro. Ongeveer 50% daarvan wordt gedragen door het Duitse ministerie van Economie en Energie (Bundesministerium für Wirtschaft und Energie – BMWi) in het kader van het derde verkeersonderzoeksprogramma van de Duitse federale regering.

Deelnemers aan het project zijn: Adam Opel AG, AUDI AG, BMW AG, BMW Forschung und Technik GmbH, Robert Bosch GmbH, Bundesanstalt für Straßenwesen, Continental Automotive GmbH, Continental Safety Engineering International GmbH, Continental Teves AG & Co. oHG, Daimler AG, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V., Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation IAO, GEVAS Software GmbH, Heusch/ Boesefeldt GmbH, Hochschule für Technik und Wirtschaft des Saarlandes, ifak Magdeburg e.V., MAN Truck & Bus AG, PTV Group, Institut für Kraftfahrzeuge der RWTH Aachen, Landeshauptstadt Düsseldorf, Stadt Kassel, TU Braunschweig, TU Chemnitz, TU München, TomTom Development Germany GmbH, TRANSVER GmbH, Universität der Bundeswehr München, de universiteiten van Duisburg-Essen, Kassel en Würzburg en Volkswagen AG. Als onderaannemers werken ook nog talrijke universiteiten en onderzoeksinstellingen, evenals kleinere en middelgrote ondernemingen mee aan dit project.

 

 

 

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 3190 Boortmeerbeek
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-ville

Selected FLEET Dealers

BMW Louyet Brussels 1140 Evere
J-M Martin Woluwe 1150 Brussel
BMW Louyet Waver 1301 Wavre
BMW Louyet Waterloo 1410 Waterloo
BMW Louyet Sint-Pieters-Leeuw 1600 Sint-Pieters-Leeuw
J-M Martin Drogenbos 1620 Drogenbos
Van den Broeck Automotive Group 1700 Dilbeek
Tanghe 1820 Melsbroek
Jorssen Noord 2170 Merksem
Patrick Smets 2500 Lier
Jorssen Zuid 2630 Aartselaar
Juma Mechelen 2800 Mechelen
Juma Leuven 3020 Herent
BMW Louyet Overijse 3090 Overijse
BMW Louyet Sambreville 5060 Sambreville
BMW Louyet Namur 5100 Wierde
BMW Louyet Mariembourg 5660 Mariembourg
BMW Louyet Charleroi 6000 Charleroi
BMW Louyet Marche-en-Famenne 6900 Marche-en-Famenne
BMW Louyet Mons 7033 Mons-Cuesmes
BMW Louyet La Louvière 7100 La
Cocquyt 8200 Brugge
De Schepper 9100 Sint-Niklaas
De Mey 9990 Maldegem

Selected FLEET Dealers

Mannes 1160 Auderghem
SMC Wemmel 1780 Wemmel
Hedin Automotive Linkeroever 2050 Antwerpen
Hedin Automotive Antwerpen Centrum 2140 Antwerpen
Van Mossel Mercedes-Benz C.A.C 2300 Turnhout
Hedin Automotive Lier 2500 Lier
Hedin Automotive Kontich 2550 Kontich
Hedin Automotive Berlaar 2590 Berlaar
SMC Mechelen 2800 Mechelen
Hedin Automotive Brasschaat 2930 Brasschaat
Hedin Automotive Schilde 2970 Schilde
GMS Leuven 3001 Heverlee
Hedin Automotive Boortmeerbeek 3190 Boortmeerbeek
GMS Tienen 3300 Tienen
Groep JAM Hasselt 3500 Hasselt
Groep JAM Dilsen-Stokkem 3650 Dilsen-Stokkem
Claes & Zonen Tongeren 3700 Tongeren
Claes & Zonen Sint-Truiden 3800 Sint-Truiden
Euro-Trucks Claes 3800 Sint-Truiden
Groep JAM Lommel 3920 Lommel
Groep JAM Bree 3960 Bree
SAGA Hannut 4280 Hannut
SAGA Huy 4500 Huy
Van Mossel – Vereenooghe Brugge 8000 Brugge
Van Mossel – Vereenooghe Knokke 8300 Knokke-Heist
Van Mossel – Vereenooghe Oostende 8400 Oostende
Van Mossel – Vereenooghe Veurne 8630 Veurne
Van Mossel – Vereenooghe Tielt 8700 Tielt
Van Mossel – Vereenooghe Roeselare 8800 Roeselare
Van Mossel – Vereenooghe Torhout 8820 Torhout
Van Mossel – Vereenooghe Ieper 8900 Ieper
Hedin Automotive Gent 9000 Gent
Hedin Automotive Sint-Niklaas 9100 Sint-Niklaas
Hedin Automotive Lokeren 9160 Lokeren
Rogiers Dendermonde 9200 Dendermonde
Rogiers Wetteren 9230 Wetteren
Hedin Automotive Aalst 9320 Aalst
Hedin Automotive Ninove 9406 Ninove
Hedin Automotive Zottegem 9620 Zottegem
Hedin Automotive Sint-Martens-Latem 9830 Sint-Martens-Latem
Hedin Automotive Eeklo 9900 Eeklo

Selected FLEET Dealers

Van Mossel Wilrijk 2610 Wilrijk
Van Mossel Van Kelst Schriek 2223 Schriek
Van Mossel Tongeren 3700 Tongeren
Van Mossel Sint-Truiden 3800 Sint-Truiden
Van Mossel Mechelen 2800 Mechelen
Van Mossel Lier 2500 Lier
Van Mossel Hasselt 3500 Hasselt
Van Mossel Diest 3290 Diest
Van Mossel Bree 3960 Bree
Van Mossel Antwerpen 2060 Antwerpen
Stellantis & You Drogenbos 1620 Drogenbos
Opel Traxxion Waarschoot 9950 Waarschoot
Opel Traxxion Evergem 9940 Evergem
Opel Proxicar 6020 DAMPREMY
Opel Devergnies 7100 LA
Imacar Sint-Niklaas – Opel 9100 Sint-Niklaas
Imacar Dendermonde – Opel 9200 Dendermonde
Autostad Leuven 3020 Leuven

Selected FLEET Dealers

Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville
Michael Mazuin Charleroi Sud 5651 Tarcienne
Michael Mazuin Charleroi Est 6220 Fleurus
Jennes 1830 Machelen

Selected FLEET Dealers

Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville
Michael Mazuin Charleroi Sud 5651 Tarcienne
Michael Mazuin Charleroi Est 6220 Fleurus
Jennes 3061 Leefdaal
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine