Uwe Hochgeschurtz, CEO Opel: “In 2028 sluiten we de orderboeken voor verbrandingsmotoren”

Uwe Hochgeschurtz is sinds september vorig jaar de nieuwe baas van Opel. We konden de Duitser tijdens de lancering van de nieuwe Astra enkele vragen stellen. De ondertoon is duidelijk: Opel gaat vol voor elektrificatie. In de eerste plaats omdat het moet van de politiek … maar ook om een voorsprong te nemen en consumenten EV’s aan te kunnen bieden die voldoen aan hun eisen.

Uwe Hochgeschurtz – CEO Opel

Voor hij naar Stellantis kwam om Opel te leiden was Hochgeschurtz CEO Renault Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Hij begon zijn loopbaan in 1990 bij Ford en werkte daarna nog bij Volkswagen en Renault. Hij volgde op 1 september van vorig jaar Michael Lohscheller op, die besloot een nieuwe uitdaging te zoeken buiten Stellantis. Hochgeschurtz rapporteert rechtstreeks aan Carlos Tavares, de CEO van Stellantis. Als het gaat over elektrificatie, verkondigen ze beiden dezelfde boodschap, zo blijkt uit zijn antwoord op onze eerste vraag …

Wat is de stand van de elektrificatie bij Opel vandaag?

Elektrificatie is een must. Er is geen alternatief voor de BEV (nvdr: Battery Electric Vehicle). Dit is in de eerste plaats een politieke keuze van de Europese Commissie. Als constructeur kunnen wij niet anders dan voldoen aan deze opgelegde keuze. Ik ontken trouwens niet dat er een direct verband is tussen CO2-uitstoot en klimaatverandering. Daar is genoeg wetenschappelijk bewijs voor. Je kan je altijd de vraag stellen of het aan de politiek is om technologische keuzes op te leggen die de reductie van CO2 versnellen. Maar tegelijkertijd is het ook een nutteloze discussie. De regelgeving is er nu eenmaal en dan kan je als constructeur maar beter zo snel mogelijk de switch maken. Daarom zal ieder Opel-model vanaf 2024 ook in een elektrische versie aangeboden worden. En vanaf 2028 zullen wij in West-Europa alleen nog volledig elektrische voertuigen aanbieden. De orderboeken voor modellen met verbrandingsmotoren gaan in 2028 dus dicht.

Veel particuliere klanten kunnen of willen die meerprijs van een EV niet betalen. Wat is de oplossing voor die consumenten?

Opnieuw: er is geen alternatief. De BEV is de enige manier om de CO2-emissies snel naar beneden te halen. En wie de komende jaren toch nog voor ICE (nvdr: Internal Combustion Engine) kiest, zal ook in de problemen geraken omwille van lage emissie zones of zelfs nationale wetgeving die ICE-wagens verbiedt of uit de markt duwt met fiscale instrumenten. Bovendien zal de restwaarde van ICE-voertuigen de komende jaren ook zakken omdat er geen afzetmarkt meer voor zal zijn.

Voor de prijs van EV’s zie ik niet meteen een oplossing bij de constructeurs. In sommige landen krijg je een premie of tegemoetkoming wanneer je een EV koopt, in andere niet

Voor de prijs van EV’s zie ik niet meteen een oplossing bij de constructeurs. In sommige landen krijg je een premie of tegemoetkoming wanneer je een EV koopt, in andere niet. Wil men de consument over de streep trekken, dan is het ook aan de overheden om met oplossingen te komen die de transitie aanmoedigen. Zij hebben de constructeurs verplicht om naar BEV te switchen. Dat EV’s meer kosten om te produceren, is voor ons een gegeven waar we niet omheen kunnen. De investeringen om die switch te maken, zijn gigantisch bij alle constructeurs. Die moeten nu eenmaal terugverdiend worden.

2028 is eigenlijk vroeg om de complete switch naar BEV te maken. Van de EU moet het eigenlijk pas vanaf 2035. Waarom legt Opel zichzelf die vroegere deadline op?

Om de elektrische technologie ook sneller te kunnen ontwikkelen. Bijvoorbeeld met meer geavanceerde laadtechnologie waarbij je in 1 minuut 30 km autonomie kan bijladen. Twee belangrijke redenen waarom consumenten nog weigerachtig staan tegenover EV’s zijn laadtijd en autonomie. Eigenlijk willen ze dezelfde autonomie als bij hun ICE-voertuig en ook sneller laden staat hoog op de prioriteitenlijst. Door nu en de komende jaren vol in te zetten op de doorontwikkeling van elektrische aandrijvingen en laadtechnologie willen we de consument ook sneller verzoenen met elektrisch rijden.

Hoe ver staan de plannen voor een gigafactory van Stellantis?

Iedereen heeft het altijd over elektrische auto’s, maar om competitief te zijn in deze nieuwe markt is het essentieel om je eigen batterijen te kunnen ontwikkelen en produceren. En dat doet Stellantis, en in het bijzonder Opel en PSA, nu in Kaiserlautern. We converteren een traditionele fabriek waar motoren en transmissies geproduceerd werden tussen nu en 2025 naar een grote batterijfabriek. We doen dat in een partnership met de specialist Saft (nvdr: een dochterbedrijf van Total).

Uwe Hochgeschurtz: ” Een eigen batterijfabriek is belangrijk op strategisch vlak om niet afhankelijk te zijn van externe toeleveranciers

Een eigen batterijfabriek is belangrijk op strategisch vlak om niet afhankelijk te zijn van externe toeleveranciers, die zich vooral in Zuid-Oost Azië bevinden. Maar ook voor de tewerkstelling. We herscholen werknemers zodat er ook voor hen de komende jaren werkzekerheid is. Last but not least wordt deze gigafactory het technologisch speerpunt van onze batterijtechnologie. De productie zal van start gaan in 2025, initieel nog met de bestaande Li-ion technologie, maar we zullen snel kunnen opschakelen naar de meer performante solid state batterijtechnologie.

Mogen we in 2022 een oplossing verwachten voor het probleem met de halfgeleiders en de daaraan gekoppelde leveringsproblemen?

Dit is een probleem dat onze sector overstijgt en dat zich ook manifesteert in tal van andere sectoren. We zien tekenen van stabilisatie maar dat betekent niet dat dit probleem in 2022 al van de baan zal zijn. Wat de latere leveringstermijnen betreft, bevinden we ons met Opel ergens in het gemiddelde. We volgen de situatie dag per dag op en hopen natuurlijk om meer te produceren in 2022. Realistisch gezien verwacht ik echter dat we de naweeën zullen voelen tot in 2023.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine