VAB Bike of the Year: volwaardig alternatief voor de wagen

Ze zijn al toe aan hun achtste editie, je mag de VAB Bike of the Year verkiezing met andere woorden al tot de gevestigde waardes rekenen. Vorige week waren we van de partij voor de testdag van de B2B-jury, onder een pril lentezonnetje op de Balenberg, waar elk jaar op 1 januari de traditionele nieuwjaarsveldrit doorgaat.

Uw dienaar ruilde dus voor één dag testwagens in voor testfietsen. 2 wielen in plaats van 4, maar de fietsmarkt begint steeds meer op die voor auto’s te lijken, met een grote verscheidenheid aan merken en oplossingen, een groot dealernetwerk en… een halfgeleidercrisis. Inderdaad, ook bij deze hoogtechnologische tweewielers vertraagde leveringen door ontbrekende componenten. Daardoor konden we tijdens de Bike of the Year verkiezing “slechts” met 24 fietsen rijden (waaronder 5 speed pedelecs), nog altijd geen slechte opkomst.

Ook de “menselijke opkomst” was allesbehalve slecht te noemen, met meer dan twintig testers, vertegenwoordigers van de verschillende leasemaatschappijen die het aandeel “fiets” in hun portefeuille steeds meer zien toenemen. Omdat er verschillende interessante fiscale incentives zijn, natuurlijk, maar ook vanwege de hoge energieprijzen en omdat velen de fiets tijdens de coronalockdowns (her)ontdekten.

Een e-bike voor elk profiel

Het resulteert in een notoir kennerspubliek dat de verschillende tweewielers elk op zijn eigen criteria beoordeelde: de ene wil vooral comfort, de andere zoekt soepele prestaties, een derde kijkt naar het gebruiksgemak en technologie. Ondergetekende keek vooral naar de speed pedelecs en zag heel wat verschillen. De Koga Pace B20 heeft bijvoorbeeld geen versnellingen, maar werkt volgens het principe van een CVT-versnellingsbak uit de autowereld; met een band die je langer of korter kan maken. Lekker soepel, maar de fiets miste een klein beetje power. Die was er wel in de Moustache Friday 27 FS Speed Dual en de E-BM 15Zehn EXT, fietsen die wel rond de 7.000 euro schommelen. Die laatste fiets telde daarenboven meer menu’s dan een gemiddelde BMW, best ingewikkeld dus. De Cannondale Tesoro Nero is tot slot iets goedkoper (zo’n 6.000 euro) en is de meest wendbare, maar heeft dan weer een tegendraads gemonteerde achterrem.

De fietsenmarkt is met andere woorden een volwassen markt geworden, die voor elk rijprofiel een oplossing biedt en steeds meer een volwaardig alternatief wordt voor de wagen. Dat maakt kiezen natuurlijk moeilijker, maar een testdag als deze des te leuker. Ook dit jaar zijn er trouwens drie prijzen te verdelen: de beste e-bike (tot 25 km/u), de beste speed pedelec (tot 45 km/u) en de FLEET brand of the Year, het fietsmerk dat zich het beste profileerde op de B2B-markt. Een prijs die trouwens in samenwerking met dit blad wordt uitgedeeld. De prijsuitreiking staat gepland op 31 maart. De resultaten leest u uiteraard het eerste bij ons.

#Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine