VAB Rijschool zet in op elektrisch

Elektrisch rijden is de toekomst en VAB-Rijschool, wil in dat verhaal in ons land graag een pioniersrol op zich nemen. In die optiek wil VAB als eerste rijschool in België vol inzetten op het gebruik van elektrische voertuigen (EV) voor rijlessen. Vanmorgen werden in Sint-Niklaas de twee allereerste – gewrapte – elektrische rijleswagens onthuld.

“Als eerste rijschool in België wil VAB verder gaan dan enkel de gimmick van één elektrisch voertuig, maar vol inzetten op het gebruik van elektrische voertuigen voor rijlessen”, vertelt algemeen directeur Peter Landsheere. “Zo startte VAB in september al met een specifieke EV-opleiding voor onze lesgevers. Momenteel zijn 16 van onze 260 lesvoertuigen (6%) automaat, dat worden er in het najaar 34. Hierdoor zal binnenkort 13 procent van het totale leswagenbestand een elektrische automaat zijn. Bovendien zal vanaf 2023 elke nieuw aangekochte automaat een elektrisch voertuig zijn. Het doel is om richting 2026 naar 50 procent elektrische leswagens te gaan. In die optiek zullen we de komende drie jaar fors investeren in nieuwe EV’s.”

VAB zet vanaf nu meteen zes elektrische lesvoertuigen (Seat Cupra) in. Die zullen voortaan opduiken in het straatbeeld van Sint-Niklaas, Antwerpen, Gent, Brugge en Alken. Om het unieke karakter van dit project extra in de verf te zetten, kregen alle elektrische leswagens een apart en modern design aangemeten (zie foto). Kunstenaar Patrick Croes zorgde in samenwerking met WHAM Office voor een creatieve, kleurrijke wrapping van de wagens, waardoor deze ongetwijfeld zullen opvallen in het straatbeeld.

Rijbewijsproblematiek

Blijft de Belgische rijbewijsproblematiek. Momenteel is het standaard rijbewijs een rijbewijs voor handgeschakelde wagens. Wie zijn rijexamen aflegt met een auto met automatische versnellingsbak, krijgt een beperking in zijn rijbewijs. Wie die beperking weg wil, moet opnieuw hetzelfde rijexamen afleggen, maar dan met een auto met handgeschakelde versnellingsbak. VAB vindt dit achterhaald. “Ons standpunt is dat het standaard rijbewijs een ‘automaat rijbewijs’ wordt, en dat je mits vier extra lessen (8 uur) bij een erkende rijschool je ook handgeschakeld kan rijden. Idealiter zou dan geen tweede keer praktijkexamen moeten worden afgelegd – maar dat is te bekijken binnen de wetgeving of dit effectief mogelijk is”, vertelt Geert Markey, CEO van VAB. “Wij willen een oproep doen richting federale regelgever om het onderscheid tussen rijbewijzen automatisch/handgeschakeld op te heffen om de elektrische ambities van VAB toe te laten.”

#Fleet Dealers

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV EV Overview
Trending