VAB Telematics: “In de toekomst voorspellen we proactief pannes”

De data die autoconstructeurs verzamelen is vooral voor eigen doeleinden. Die van VAB Telematics is gericht op een beter vlootbeheer en kostenbesparing.

VAB biedt zijn fleetklanten voortaan telematica-oplossingen aan. Op zich geen wereldschokkend nieuws, want telematica bestaat al lang. Niettemin hebben ze bij VAB goede redenen om er net nu mee te beginnen …

Telematica is de combinatie van telecommunicatie en informatica. De techniek en toepassing van automatische gegevensverwerking van op afstand. In zijn meest elementaire vorm bestaat het al sinds de Amerikanen in de jaren 60 met gps op de proppen kwamen. Maar sindsdien is er op technologisch vlak heel wat veranderd. Verantwoordelijke voor het telematica-project bij VAB, Filips Emsens, legt uit waarom VAB nu de tijd rijp acht om met een telematica-oplossing naar de professionele markt te stappen: “Ten eerste is de gps-technologie sterk geëvolueerd en hebben de 4G-netwerken een grotere capaciteit om data door te sturen. Cloud-services, de steeds lagere tarieven voor mobiele datacommunicatie, uniformiteit van E-OBD (n.v.d.r.: On Board Diagnostics: een voertuigmanagementsysteem en de interface voor het uitlezen van informatie over verschillende delen van het voertuig) en de standaardisering van de foutcodes zorgen er trouwens voor dat wij vandaag een performante en betaalbare telematica-oplossing kunnen aanbieden. Wij zien potentieel bij de fleetowners, leasingmaatschappijen, kortetermijnverhuurders en verzekeringsmaatschappijen. De technische kant aan de autozijde beperkt zich trouwens tot de installatie van een OBD-unit. We gaan dat doen in samenwerking met Carglass, die dat logistiek goed kunnen uitvoeren met hun netwerk dat het hele grondgebied dekt.”

Filips Emsens: “Wij zien potentieel bij de fleetowners, leasingmaatschappijen, kortetermijnverhuurders en verzekeringsmaatschappijen.”

Wat kan het?

Het eerste waar je aan denkt bij telematica is vanzelfsprekend track & trace. Daarmee kan je zowel aan geolocalisatie als snelheidsmeting doen. Vooral nuttig in het geval van vloten met lichte bedrijfsvoertuigen (voor dispatching) maar bijvoorbeeld voor opsporing bij diefstal. Het deel snelheidsmeting is een handige tool voor opvolging en rapportering van rijgedrag en ook boetes. Bij deze functie leunt de monitoring van het rijgedrag aan. Chauffeurs die opvallend afwijkend gedrag vertonen, zoals te hoge snelheden, bruusk accelereren en remmen, duiken op in de statistieken en kunnen bijgestuurd worden.

Een andere functie is de real-time kilometerstand, die vooral voordelen biedt op het vlak van onderhoud. Niet alleen wat betreft het respecteren van de onderhoudsintervallen maar ook voor het bewaken van de fabrieksgarantie. Specifiek naar leasingwagens kan je met deze functie voorkomen dat je aan het einde van het contract teveel kilometers hebt, want dat heeft dan weer een invloed op de restwaarde. Daarnaast speelt de technische monitoring eveneens een belangrijke rol. Zo krijgt men waarschuwingen over de status van de motorstoringslamp, de batterijspanning en de aanwezige foutcodes,  waardoor men in bepaalde gevallen ernstigere technische pannes kan voorkomen. “Uiteindelijk zullen we in de verdere toekomst in staat zijn om proactief storingen te detecteren en tussen te komen nog voor het voertuig in panne valt”, zegt Filips Emsens.

Nog niet proactief, maar wel van grote waarde is de ongevalsdetectie. De monitoring van een ongeval gebeurt via de telematica-unit en niet via de airbagsensoren, wat zorgt voor data die nauwkeuriger en sneller zijn. Waar ongevalsdetectie nog voor zorgt, is dat de hele “downstream”-logistiek een pak sneller en efficiënter wordt: sleep- en herstellingen managen, vervangwagen regelen, claims handling, etc.

Rapportering en prijs

De rapportering gebeurt via een website ondersteund portaal met mailmeldingen. Het is een klassieke dashboardstructuur die de klant zelf kan aanpassen in functie van zijn behoeften. Medio 2016 volgt er een mobiele app. De kostprijzen voor de toepassing zullen berekend worden in functie van de vlootgrootte, de duurtijd en de data die wordt geleverd.

En wat met de privacy?

Van zodra het woord telematica valt, volgt in zijn zog al snel het woord privacy. In veel bedrijven nog steeds een punt van discussie. VAB is zich daarvan bewust en legt er de nadruk op dat haar telematica-oplossing alleen kan en mag geïnstalleerd worden met medeweten en goedkeuring van de werknemers. Bovendien kan met een optionele afstandsbediening de unit uitgeschakeld worden waardoor de privacy van de chauffeur gegarandeerd is wanneer hij privéverplaatsingen met zijn bedrijfswagen maakt.

Uniformiteit als troef

Vele autoconstructeurs komen tegenwoordig op de markt met telematica-oplossingen, dus kan men zich de vraag stellen wat de meerwaarde is van een derde partij zoals VAB. Volgens Filips Emsens ligt de meerwaarde van VAB Telematics in de uniformiteit: “Heel wat van die constructeursdata komt niet bij de fleetowner of eindklant terecht en is voor gebruik binnen het eigen concessienetwerk of om garantievoorwaarden te monitoren. Onze oplossing is gericht op een optimalisering van het vlootbeheer en kostenbesparing. En zelfs als die data van de constructeurs tot bij de eindklant geraakt, zou het voor een verhuurder, leasingmaatschappij of grotere fleetowners een enorme opdracht zijn om van al die merkspecifieke data één overzichtelijk geheel te maken. Dat is ons sterk punt: merkonafhankelijke technologie met de zelf geïnstalleerde E-OBD unit en uniforme rapportering op maat van de klant.”

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!