Vehicle to Everything: De grootste batterij ter wereld

Dat je af en toe even aan de laadpaal moet om mobiel te blijven met je elektrische auto, is echt geen rocket science. Maar wist je dat het ook in de omgekeerde richting kan? Je EV geeft stroom terug aan het elektriciteitsnet. De technologie heet V2X (Vehicle to Everything). Het potentieel? De grootste rijdende batterij op de planeet creëren …

Een van de wereldleiders in die technologie is Hyundai. De Koreaanse constructeur investeert stevig in zijn Electric Global Modular Platform (E-GMP), waar ook het elektrische vlaggenschip de IONIQ 5 op is gebouwd. Een van de technologieën die onder V2X valt, is Vehicle-to-Grid (V2G). Deze technologie kan energie die in het batterijpakket van een batterij-elektrische voertuig (BEV) is opgeslagen, terug naar het elektriciteitsnet sturen, ook wel ‘grid’ genoemd. Bijvoorbeeld om een huis of een kantoor te voorzien van stroom.

Met V2G-technologie kan je het elektriciteitsnet – dat pieken en dalen kent – balanceren. Opladen wordt vermeden tijdens piekperiodes met hoge energieconsumptie en vindt juist wel plaats wanneer er veel duurzame energie op het net beschikbaar is. Met andere woorden, de elektriciteit stroomt niet meer alleen de elektrische auto (EV) in, maar de EV kan ook elektriciteit terug leveren. Je kan het een beetje vergelijken met een thuisbatterij, maar dan flexibeler … en met veel meer capaciteit. Hoe meer EV’s met dergelijke technologie zich op het net aansluiten, hoe groter het potentieel. De technologie mag gerust revolutionair genoemd worden. Ze biedt immers een oplossing voor het “vasthouden en afgeven” van elektriciteit, een vorm van energie die per definitie vluchtig is.

Duurzaam en voordelig

Van elektriciteit weten we dat ze maar zo “groen” is als de manier waarop ze gemaakt wordt. Wordt je EV opgeladen met energie die is opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen, zoals zon of wind, dan kan die terug op het net gezet worden wanneer duurzame energie niet kan worden opgewekt, bijvoorbeeld ’s nachts, of als er geen wind is, of op piekmomenten.

V2G biedt tal van voordelen voor BEV-eigenaren, het elektriciteitsnet en het milieu. Tijdens piekmomenten waarin grote hoeveelheden energie van het net worden afgenomen, kunnen BEV’s het elektriciteitsnet ondersteunen. Eigenaren kunnen hun BEV dan tijdens daluren tegen lagere kosten opladen. Doordat het elektriciteitsnet efficiënter wordt gebruikt, levert V2G besparingen op waar de gebruiker weer van profiteert.

Zo doen ze dat in Utrecht

Dat V2G in de praktijk werkt, bewijzen ze al bij onze noorderburen. Meer bepaald in Utrecht, in de wijk Cartesius die volop in aanbouw is. Met 25 Hyundai IONIQ 5 krijgt de stad hiermee als eerste regio ter wereld de mogelijkheid de V2G-technologie grootschalig in te zetten. Een toekomstscenario is dat straks duizenden auto’s in Utrecht werken als een buffer in een duurzaam energiesysteem waarin zon- en windenergie de belangrijkste bronnen worden. 

Klinkt dit alles toch wat utopisch? Vergeet niet dat technologische ontwikkelingen snel kunnen gaan. V2X en V2G zijn veelbelovende technologieën die zowel qua duurzaamheid als efficiënter energiebeheer een gigantisch potentieel hebben …

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine