Verkeersopstoppingen hebben in 2022 al meer dan 900 miljoen gekost

Iets meer dan twee maanden na de lancering door het VBO en Febiac, biedt het Belgian Mobility Dashboard enkele interessante inzichten over de verkeerscongestie gedurende de eerste vier maanden van dit jaar. Dit jaar hebben de files al meer dan 900 miljoen euro gekost, een stijging met 6% ten opzichte van 2021. Maar …

… de komende maanden zal blijken of die tendens aanhoudt, aangezien ook andere factoren dan het stopzetten van verplicht telewerken een invloed zouden kunnen hebben op onze mobiliteit, zoals het structurele telewerk, de voorkeur voor de trein als gevolg van de stijgende energie- en brandstoffenprijzen en de populariteit van fietsen en steps in de steden. 

De meest verkeersopstoppingen op vrijdag …

Volgens het VBO en het Dashboard hebben de files dit jaar al 901 miljoen euro gekost. “Wat neerkomt op een stijging met 6% ten opzichte van 2021. Het gemiddelde tijdverlies per werknemer per dag sinds het begin van het jaar is daarentegen licht gedaald (-7%) in vergelijking met dezelfde periode in 2021, met een dagelijks verlies van in totaal 6 minuten en 11 seconden.”

Die lichte daling ondanks de huidige toename van de congestie is vooral te verklaren door de mindere drukte in januari en tijdens de weekends dan het jaar ervoor. De congestie is (verrassend genoeg) nog steeds het grootst op vrijdag.

Vertragingen bij de trein

Uit het Belgisch Mobility Dashboard blijkt ook dat de stiptheid van de treinen (minder dan 6 minuten vertraging) in maart 89,4% bedroeg. Dit is 3% minder dan in maart 2021 en 3,7% minder dan in januari 2022. De gemiddelde vertraging op de bestemming was 2’06”.

#Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine