Verkeersovertredingen in 2024: meer bestuurders van bedrijfswagens geïdentificeerd en meer boetes geïnd

Sinds enkele jaren zet België een tandje bij in het innen van verkeersboetes. In 2024 lijkt deze strategie vruchten af te werpen: er worden meer bestuurders geïdentificeerd, meer overtredingen behandeld en boetes worden systematischer geïnd.

Betere identificatie van bestuurders van bedrijfswagens

Bedrijfswagens zijn betrokken bij ongeveer een derde van de verkeersovertredingen. Om bestuurders verantwoordelijker te maken, zijn bedrijven wettelijk verplicht om de persoon achter het stuur te identificeren. De naleving van deze verplichting verbetert: in 2023 en 2024 gaf ongeveer 75% van de bedrijven de identiteit van de bestuurder, tegenover slechts 57% in 2022.

Instrumenten om recidivisten aan te pakken

Om overtredingen doeltreffender te vervolgen, maakt een gecentraliseerd platform voor het beheer van boetes het mogelijk om alle overtredingen die door dezelfde persoon zijn begaan, te groeperen: rijden zonder verzekering, mobiel bellen tijdens het rijden, rijden onder invloed, enz.

Profielen van overtreders

Tussen 2022 en 2024 waren de meeste geïdentificeerde daders (64%) particulieren, tegenover 36% van bedrijven. 84% woonde in België, de rest kwam voornamelijk uit de buurlanden: Nederland (5,7%), Frankrijk (5%), Duitsland (1,7%), Luxemburg (0,7%) en Polen (0,67%).

Naar snellere, meer geautomatiseerde verwerking

In 2024 is 93% van de verkeersovertredingen afgehandeld door middel van onmiddellijke invordering, een proces dat is geautomatiseerd door het Justitieplatform of het Openbaar Ministerie voor de Verkeersveiligheid. Dit zijn ongeveer een half miljoen meer overtredingen dan in 2023. Snelheidsovertredingen vormen de meerderheid van deze overtredingen.

Flitspalen, camera’s en tolerantiemarges

De kans om bestraft te worden neemt toe. Bijna 50% van de overtredingen wordt gedetecteerd door flitspalen en mobiele camera’s, waarvan het gebruik in 2024 met 10% is toegenomen. Tolerantiemarges zijn afgeschaft op snelwegen, waardoor handhaving nog effectiever wordt.

Beperkte geschillen

Ongeveer een kwart van de boetes werd betwist in 2023-2024. In 97% van de gevallen noemde het bedrijf de bestuurder. Geschillen over de feiten van de zaak blijven marginaal (1%) en worden voornamelijk door privéburgers ingediend.

Betalingsbevelen: een zelden betwiste hefboom

Bij bestuurders die aanmaningen negeren, maakt het betalingsbevel de boete uitvoerbaar. De FOD Financiën kan dan overgaan tot gedwongen invordering, onder meer via de belastingaangifte. Minder dan 1% van deze bevelen gaat in beroep.

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine