Verlenging van de lockdown? Dit is de mogelijke impact op de autoverhuurders

Na het onderwerpen van de garage- en concessiesector aan een solvabiliteits-stresstest, heeft Trends Business Information deze oefening herhaald voor de autoverhuursector. Meer dan 50% van de sector is solide, maar…

De analyse van Trends Business Information richt zich eigenlijk op twee “subsectoren”:

  1. Verhuur en leasing van auto’s en andere lichte motorvoertuigen (< 3,5 ton)
  2. Verhuur en leasing van vrachtwagens en andere zware motorvoertuigen (> 3,5 ton)

In totaal vertegenwoordigt autoleasing 1.227 actieve bedrijven, waarvan er 685 een balans hebben. Het zijn deze bedrijven die ons interesseren voor de analyse van Trends Business Information.

Dit is de analyse van Pascal Flisch, Research & Development bij Roularta Media Group, waarvan Trends Business Information deel uitmaakt: “219 van hen (32%) sloten hun laatst gepubliceerde boekjaar af met verlies. “Volgens onze stresstest hebben sinds het begin van de lockdown 18 nieuwe bedrijven de mogelijkheid verloren om hun boekjaar met winst af te sluiten. Als lockdownmaatregelen zouden worden voortgezet, zouden er vijf in mei en twaalf in juni verlies lijden.”

Wat de solvabiliteit betreft, merkt onze geïnterviewde op dat 142 bedrijven (21%) hun laatste balans met een negatieve solvabiliteit hebben gepubliceerd. “Ze zijn dus virtueel failliet en hebben weinig kans om de crisis te overleven zonder hulp van buitenaf”, aldus Pascal Flisch.

Net als bij de dealers analyseerde de vertegenwoordiger van Trends Business Info de overschrijding van de kritische solvabiliteitsdrempels.

De drempel van 25%

Vergeet niet dat een bedrijf met een solvabiliteit van ten minste 25% solvabel is. 39% van de autoverhuurbedrijven (267) had een positieve solvabiliteit, maar minder dan 25% volgens hun laatste balans. “Tot nu toe is er slechts één bedrijf dat deze drempel heeft overschreden, onder deze drempel gezakt. Als de gedwongen sluiting zou doorgaan, zouden er in mei nog twee bedrijven bijkomen (maar geen enkele in juni). Het goede nieuws is dat 371 bedrijven (54%) de 25%-drempel tot aan de feestdagen kunnen doorstaan.”

De drempel van 15%

Aan het begin van de crisis hadden 186 bedrijven (37%) een positieve solvabiliteit, maar minder dan 15%. Een bedrijf heeft zich tijdens de crisis bij hen aangesloten. “Een ander zal dat in mei doen en twee anderen zullen dat in juni doen als de economie tegen die tijd niet weer op de rails staat. 451 bedrijven kunnen zich verzetten tot de feestdagen voordat ze deze drempel van 15% overschrijden, wat als een gevaarlijke drempel van kwetsbaarheid wordt beschouwd,” voegt Pascal Flisch (Trends Business Information) toe.

De drempel van 0%

Deze drempel is die van het negatieve eigen vermogen. Bedrijven in deze situatie leven van meer dan 100% van het krediet dat ze op de markt vinden. “Gelukkig zullen 586 bedrijven die actief zijn in de sector waar wij ons mee bezighouden, deze noodlottige drempel niet bereiken voor de vakantie, als de inactiviteit voortduurt. Aan de andere kant verkeert één nieuw bedrijf sinds het begin van de inperkingsmaatregelen in deze situatie. Twee anderen zullen in mei ook in dit moeilijk parket belanden en twee anderen in juni als de situatie langer duurt.”

Tot slot

De situatie van de 186 bedrijven met een te lage solvabiliteit – waarbij de bedrijven die al in de problemen waren, moeten worden opgeteld – is volgens Pascal Flisch zeer delicaat: “Naast de niet-verlenging van kortetermijncontracten tijdens de crisis is het zeer waarschijnlijk dat er sprake zal zijn van te late betalingen bij de langetermijncontracten. Deze bedrijven zullen het erg moeilijk hebben om de klap op te vangen. Gelukkig zijn anderen veel sterker en vertegenwoordigen zij meer dan 50% van de sector. De vraag is of ze in staat zullen zijn om snel terug te keren naar de bedrijfsvolumes van voor de crisis. Ik betwijfel het. De gevolgen van de crisis zullen naar mijn mening een grote invloed hebben op de balansen voor 2020.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine