Verzekering: elektrische voertuigen (binnenkort) onder de loep?

Naarmate elektrische voertuigen steeds populairder worden, worden aan alle weggebruikers nieuwe eisen gesteld. Dit blijkt uit studies en tests die door de verzekeringsmaatschappij AXA op elektrische voertuigen zijn uitgevoerd.

Uit de eerste beschikbare statistieken blijkt dat de verliesfrequentie van elektrische voertuigen grotendeels vergelijkbaar is met die van andere wagens. Micro-auto’s” en kleine stadsauto’s zouden zelfs 10% minder ongevallen veroorzaken dan traditionele auto’s in dezelfde categorieën.

De krachtigste modellen in de luxe- en SUV-categorieën hebben daarentegen een 40% hogere ongevallenfrequentie.

Drie factoren spelen een rol, aldus de ongevalspecialisten van AXA Zwitserland, waar momenteel 25.000 elektrische auto’s op de weg rijden:

1. Acceleratie

Het is bekend: elektrische auto’s versnellen (zeer) snel en altijd met hetzelfde koppel, ongeacht het toerental.

“Weten hoe je een auto moet besturen, betekent niet noodzakelijkerwijs weten hoe je eenderwelke auto moet besturen”, legt Bettina Zahnd, hoofd onderzoek en preventie bij AXA, uit.

“Bij elektrische auto’s moet je wennen aan remmen en accelereren voordat je veilig kunt rijden.”

De inzittenden van een elektrische auto worden aan dezelfde risico’s blootgesteld als die van een traditionele auto. Maar als de elektrische installatie bij een ernstige botsing wordt uitgeschakeld, kunnen de batterijen beschadigd raken en brand veroorzaken.

“Elektrische auto’s branden niet vaker dan andere auto’s, maar wanneer een batterij in brand staat, is het bijna onmogelijk om deze te blussen, gezien de snelheid van de verbranding.

2. Stilte

Het starten van de motor is praktisch onhoorbaar. Een a priori onschadelijke manoeuvre kan dus een ongeval veroorzaken.

Dit probleem wordt momenteel opgelost. De nieuwe elektrische, plug-in hybride en brandstofcelmodellen die sinds juli 2019 op de markt worden gebracht, moeten immers uitgerust zijn met een degelijk systeem, zowel in voor- als achteruit.

Binnen twee jaar zullen alle geproduceerde voertuigen ermee uitgerust moeten zijn.

AXA beveelt echter aan dat eigenaars van elektrische voertuigen die al in gebruik zijn, hun auto’s laten uitrusten met een geluidsgenerator.

3. Technologie

99% van de ondervraagde gebruikers van elektrische auto’s van AXA uitgerust met een stuurhulpsysteem gaf aan dat ze deze in de auto gebruiken. De helft zegt zelfs dat ze het vaak of altijd doen.

Hoewel rijhulpsystemen ongevallen kunnen voorkomen, kan een toenemende automatisering een potentieel risico van overmatige vertrouwdheid met zich meebrengen, aangezien de bestuurder meer en meer afhankelijk is van technologie en steeds meer afgeleid wordt bij het overnemen van het voertuig……

Conclusie

Tegenwoordig zijn er verzekeraars die lagere tarieven bieden voor het gebruik van elektrische voertuigen. Zullen de dingen veranderen?

“We zullen actie ondernemen zodra we er zeker van zijn dat de trends significant zijn of zodra we zien dat de kosten van ongelukken met elektrische auto’s aanzienlijk duurder zijn dan andere,” besluit Bettina Zahnd.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!