Het wettelijk mobiliteitsbudget, dat ingevoerd werd in 2019 als alternatief voor de bedrijfswagen, werd op vandaag door 10% van de bevraagde Belgische organisaties geïmplementeerd. Hoewel er vanaf 1 januari 2022 een aantal wetgevende aanpassingen werden doorgevoerd om het mobiliteitsbudget aantrekkelijker te maken, blijkt dat 41% van de organisaties niet van plan is het mobiliteitsbudget te implementeren, wegens te complex. Dat blijkt uit de 31e Hudson Reward Survey die jaarlijks wordt uitgevoerd door HR-consultancybedrijf Hudson, onderdeel van Randstad Group.
“Organisaties geven nog steeds de voorkeur aan bestaande mobiliteitsoplossingen of -systemen door het bijvoorbeeld mee op te nemen in een flexibel verloningsplan los van de wettelijke systemen. Daarnaast zorgen bepaalde systemen en leasecontracten ervoor dat het praktisch nog niet geïmplementeerd kan worden. Maar het onderzoek toont aan dat vooral de complexiteit er, ondanks de wetgevende aanpassingen van 2022, voor zorgt dat nog veel organisaties op de rem blijven staan”, besluit Wouter Beuckels.
#Auto