Vierseizoensbanden: steeds meer de evidente keuze

Zomer-winterbandenwissels stellen veel vloten voor een logistieke uitdaging. Naast het inplannen en uitvoeren van de wissel zelf is er ook het aspect van de stockage. Allemaal zaken die een prijskaartje hebben. Dan toch maar kiezen voor vierseizoensbanden? Het antwoord is in steeds meer gevallen een volmondig ja. En wel hierom …

Iedere vlootbeheerder denkt in de eerste plaats natuurlijk aan de veiligheid van zijn bestuurders. En in dat geval valt er wel iets te zeggen om na de zomer toch maar winterbanden te monteren en vice versa. Net zoals zomerbanden zijn ze specifiek gemaakt voor de klimatologische omstandigheden van die periode in het jaar. Maar dat vraagt behoorlijk wat organisatie: afspraken maken, de wissel zelf en de stockage van de banden. Voor kleine vloten valt dat allemaal wel mee, maar zodra je over enkele tientallen tot honderden auto’s praat, wordt het best wel een hele onderneming. Dus toch maar vierseizoensbanden?

Technologische ontwikkeling

Vierseizoensbanden hebben lange tijd een twijfelachtige reputatie gehad. Een middelmatige band die wel ok was, maar nergens in uitblonk. Maar die tijd ligt nu toch al een paar jaar achter ons. En dat heeft alles te maken met technologische ontwikkeling. Michelin introduceerde in 2015 zijn CrossClimate. De wereldwijde premium bandenfabrikant was niet de eerste maar ging wel een stap verder dan de concurrentie in de ontwikkeling van zijn vierseizoensband. De basis was een zomerband die werdaangevuld werd met de eisen waaraan een winterband moet voldoen.

Aan de basis is de CrossClimate een zomerband, aangevuld met kwaliteiten van een winterband.

Jos Swint, Product Marketing Manager Personenwagenbanden Benelux: “Bij de ontwikkeling van de CrossClimate hebben we de kwaliteiten van een zomerband behouden, onder andere een lage rolweerstand en een laag rolgeluid maar we hebben dit aangevuld met kwaliteiten van een winterband. Dat betekent bijvoorbeeld een optimale grip en korte remafstand bij lage temperaturen. Toen de CrossClimate in 2015 op de markt kwam, was hij dan ook de meest vooruitstrevende band in dit segment. Dat wordt opnieuw bevestigd in recente testen van onder andere Autobild/Autoweek die de CrossClimate + van Michelin heeft uitgeroepen als testwinnaar. Nu komt binnenkort de derde generatie op de markt en ook die blijft technologisch marktleider.”

Michelin investeert jaarlijks meer dan 600 miljoen euro in de R&D van zijn producten. Van fietsbanden tot personenwagenbanden, vracht- en Industrie banden tot vliegtuigbanden. Een belangrijk deel daarvan gaat dus ook naar de ontwikkeling van vierseizoensbanden.

Zachte winters …

Voor het gebruik in West-Europese weersomstandigheden geeft de Michelin CrossClimate gedurende het hele jaar een optimale veiligheid.

Naast de prima technische kwaliteiten van de Michelin CrossClimate  is er nog een objectieve reden om voor deze band te kiezen: de afgelopen jaren hebben we eigenlijk geen strenge winters meer gekend. Wat de weergoden ons voor de banden gegooid hebben, kan de CrossClimate probleemloos aan. Voor het gebruik in West-Europese weersomstandigheden geeft de Michelin CrossClimate gedurende het hele jaar een optimale veiligheid. Daar staan de specifieke rubbercompound en de evoluerende lammellentechniek borg voor. Hierdoor blijft het gripniveau constant tot aan het einde van het leven van de band.

TCO: aanzienlijke besparingen

In wagenparkbeheer is Total Cost of Ownership al jaren de belangrijkste leidraad. En met vierseizoensbanden vallen er op dat vlak aanzienlijke besparingen te realiseren. Geen bandenwissels meer, dus tijdswinst voor zowel de bestuurder als de fleet manager en het bedrijf. Want een bedrijf met een grote vloot waarvan de bestuurders enkele uren per jaar niet kunnen werken omdat ze naar de bandencentrale of concessiehouder moeten, daar is ook een kost aan verbonden. Een ander voordeel: geen stockage meer tijdens zomer en winter en evenmin overbodige banden in stock op het einde van een contractduur. Dikwijls hebben die nog behoorlijk wat profieldiepte over, waardoor de banden te vroeg op de afvalhoop komen, wat in ons tijdperk toch wel als onverantwoord kan worden aangeketend.

CrossClimate banden zijn gemaakt om in alle veiligheid door te rijden tot het wettelijke minimum van 1,6 mm.

Daarnaast zorgen de technische kwaliteiten van de band zelf ook voor besparingen en zijn ze bovendien een duurzame keuze. Michelin CrossClimate  banden zijn gemaakt om in alle veiligheid door te rijden tot het wettelijke minimum van 1,6mm. Hierdoor bespaar je niet alleen geld maar verlaag je ook de CO2-uitstoot. Bovendien betekent het dat er minder rubber wordt verbruikt, wat ook een positieve impact heeft op het milieu.

“Het is zelfs zo dat de CrossClimate nog beter gaat presteren naarmate hij slijt. De rolweerstand wordt lager en het rolgeluid ook”, vult Jos Swint aan.

Ook voor deelwagens?

Gedeelde mobiliteit is een trend die ondertussen niet meer te stoppen is. Traditioneel worden geen zomer-winterbandenwissels uitgevoerd op deelwagens. Wat de facto betekent dat ze het hele jaar door op zomerbanden rijden. Qua veiligheid en slijtage is dat geen ideale situatie. Ook voor dat segment is de Michelin CrossClimate  dus de ideale oplossing.

Een permanente groeimarkt

In de totale markt laat het segment vierseizoensbanden de laatste jaren een belangrijke groei optekenen. Het vertegenwoordigt nu iets meer dan 13% van de markt en het segment is op 3 jaar tijd met meer dan 30% gegroeid. Reden te meer voor Michelin om ook de komende jaren te blijven investeren in de technologische ontwikkeling om zo een nieuwe doelgroep een ideale oplossing te kunnen bieden.

Winter- en zomerbanden zullen ook altijd hun plaats in de markt hebben en veel hangt af van het rijdersprofiel. Rij je tijdens de zomer een paar duizend kilometer naar het bloedhete zuiden, dan is de zomerband zeker de betere keuze. Idem dito wanneer je in de winter gaat skiën. Maar zelfs wanneer je alleen in België rijdt, is het belangrijk om naar het verplaatsingsprofiel van de bestuurder te kijken. Iemand die alleen een beperkt aantal woon-werk kilometers rijdt, kan bijvoorbeeld beter kiezen voor een vierseizoensband terwijl mobiele professionals die de hele dag onderweg zijn, wellicht meer baat hebben bij banden die specifiek voor het seizoen ontwikkeld zijn.


Vragen over uw bandenkeuze? Eén contact!

Vierseizoensbanden kunnen mogelijk de ideale oplossing zijn voor uw vloot. Hebt u daar vragen over, dan staat Benelux Key Account Manager Kris Beullens klaar voor al uw vragen.

Kris Beullens: “Er is een toenemende interesse bij private fleets – bedrijven die dus hun eigen wagens aankopen – voor vierseizoensbanden, ook klanten van leasemaatschappijen vragen steeds vaker of wij hun voertuigen kunnen leveren met dit type banden. Zij zien natuurlijk ook de praktische en kostenvoordelen. Michelin rust nu al een mooi aantal vooraanstaande vloten uit met de CrossClimate banden en deze lijst is nog steeds groeiende. Niettemin moet het een weloverwogen keuze blijven waarbij een aantal parameters afgecheckt dienen te worden. Het bestuurdersprofiel is daar een belangrijke van. Voor sommigen is onze Michelin CrossClimate de ideale band, terwijl voor anderen een zomer-winterbandenwissel toch nog meer aangewezen is. De juiste band brengt alle troeven samen: veiligheid, prestaties, kost en duurzaamheid. Klanten die de juiste keuze willen maken voor hun vloot en hun bestuurders, nodig ik uit op met mij contact op te nemen zodat we hun vragen kunnen afwegen en de juiste antwoorden kunnen aandragen.

Contact:

kris.beullens@michelin.com

+32 479 30 30 93
+32 78 15 15 62
Brusselsesteenweg 494 Bus 1 – 1731 Zellik – Belgium
http://www.michelin.be
#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine