Fiscaal is de incentive nog niet aanwezig, toch denkt u best na om ook uw bestelwagenpark te elektrificeren. Samen met Ford Pro sommen we vijf redenen op waarom u ook voor uw bestelwagenpark voor een elektrische oplossing kiest.
Kleine range geen excuus meer
De tijd van de elektrische bestelwagens waar je maar net mee rond de kerktoren kan rijden, is voorbij. De nieuwste generatie e-vans beschikt over een accucapaciteit die groot genoeg is voor de meeste bestuurders, zeker wanneer je naar de best of class kijkt. Dat is in dit geval de Ford Transit, die dankzij zijn batterij van 68 kWh 317 km ver geraakt in de WLTP-tests. Als je weet dat een bestelwagen dagelijks gemiddeld zo’n 120 km aflegt, past de elektrische Transit met andere woorden perfect in dit vakje.
Daar stopt het trouwens niet voor, want tegelijk met het personenwagengamma worden ook de bestelwagens van Ford aan sneltempo geëlektrificeerd. Na de introductie van de E-Transit zal Fords iconische Transit-familie nog worden aangevuld met vier nieuwe zuiver elektrische modellen: de volledig nieuwe bestelwagen Transit Custom met een laadvermogen van een ton en de multifunctionele Tourneo Custom komen in 2023, terwijl de volgende generatie van de kleinere Transit Courier bestelwagen en de multifunctionele Tourneo Courier in 2024 volgen.
Ideaal gebruiksprofiel…
… of toch vaak. Zoals we hierboven stelden, leggen bestelwagens in ons land immers gemiddeld zo’n 120 km af. Een dagelijkse op-en-af met materiaal en collega’s naar de werf bijvoorbeeld, of een levering en installatie bij een klant thuis. En de bestelwagens die toch lange tijd rondrijden, denk maar aan de pakketbezorgers, doen dat vaak in stedelijk gebied. Dat betekent lage snelheden en veel start-stopverkeer. Net de omstandigheden waar elektrische bestelwagens hun grootste autonomie halen. Een bedrijf zoals DHL heeft bijvoorbeeld al 270 exemplaren van de e-Transit in haar vloot geïntegreerd
Lagere gebruikskost
Elektrische bestelwagens mogen dan wel wat meer kosten dan hun zustermodellen met conventionele verbrandingsmotoren, toch zijn aan het einde van de rit de elektrische modellen in het voordeel. Ford Pro berekende dat hun elektrische bestelwagens gemiddeld een TCO hebben die 20% lager ligt dan conventioneel gemotoriseerde exemplaren. Vooral de brandstofkost en de gunstigere onderhoudsintervallen doen de slinger omslaan naar de e-vans.
Lage emissiezones en fiscaliteit
Brussel verbiedt dieselmotoren vanaf 2030. De fiscaliteit van de personenwagens werkt in de B2B al elektriciteit in de hand, en er bestaat geen twijfel over dat ook de bestelwagens zullen volgen. Door nu al te handelen, bent u voorbereid op die fiscale wijzigingen en hebt u ervaring met de technologie. Zo hoeft u niet halsoverkop te elektrificeren wanneer de regelgeving verandert.
Mooi visitekaartje
Ethisch ondernemen wordt steeds belangrijker, met bedrijven die hun toeleveranciers ecologisch in vraag stellen. Een zero emissie bedrijfsvloot kan dan ook een mooi visitekaartje zijn voor uw bedrijf, zowel naar potentiële klanten als naar medewerkers toe.
Dit artikel werd u aangeboden door Ford Pro. Meer info over de volledig elektrische Ford Transit vindt u hier.
#Advertorial