Vlaanderen aan de federale overheid : “Systeem bedrijfwagens moet aangepast worden”

De nieuwe Vlaamse regering heeft onlangs een luchtkwaliteitsplan goedgekeurd. Jambon I schrapt de premie voor elektrische auto’s en vraagt de federale overheid om het systeem van de bedrijfswagen aan te passen.

Een gerechtelijke uitspraak in het voordeel van Greenpeace verplicht de Vlaamse overheid om binnen het jaar een luchtkwaliteitsplan vast te stellen, zo niet volgen er sancties.

De regering van Jan Jambon heeft dit plan afgelopen vrijdag goedgekeurd. In vergelijking met een voorontwerp van wet waarover niet voor de verkiezingen kon worden gestemd, bevat het geen spoor meer van de kilometerheffing.

Omdat Vlaanderen blijkbaar niet bevoegd is om de diesels te verbieden, zal de regio alternatieven promoten. Maar alvast niet via een premie voor elektrische voertuigen, want die werd vorige week nog afgevoerd door diezelfde regering.

Dan blijft er nog een hefboom over: de bedrijfsvoertuigen … voor dewelke de regio’s evenmin bevoegd zijn. Het bezit van een bedrijfswagen en de
vergoeding van de brandstofkosten leidt tot meer afgelegde kilometers….”,
kunnen we lezen in het plan dat oproept tot een evolutie van de federale regels die rekening houdt met de milieukenmerken van voertuigen.

Het ziet er naar uit dat N-VA door zijn coalitiepartners van de Open VLD en CD&V werd aangepord. Deze pleiten immers al een tijdje voor een zero emissie vloot.

Vlaanderen werkt trouwens ook aan een wettelijk kader voor Ultra Lage Emissie Zones (ULEZ). Dit zou het mogelijk maken voor steden om voertuigen met verbrandingsmotoren uit hun centra te weren.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!