Volkswagen ID.4 : Broederstrijd

De Volkswagen ID.4 is in een fikse broederstrijd verwikkeld. Enerzijds met de ID.3 om de titel van populairste elektrische VW, anderzijds met de Audi Q4 e-tron en vooral de Skoda Enyaq, auto’s van zustermerken die op dezelfde basis liggen. Komt de Wolfsburger als overwinnaar uit de strijd?

Hij was nog maar pas uit, of de Volkswagen ID.4 won al een prijs. Het model mocht immers de World Car of the Year Award op de schoorsteen plaatsen. Het is ook de eerste elektrische SUV van Volkswagen, met andere woorden een heel belangrijk model.

Een model dat zijn basis deelt met de ID.3 en dat blijkt meteen uit het ruime interieur, het verschil in lengte maakt de ID.4 vooral in de koffer (543 liter). En nu we toch de vergelijking maken: de ID.4 kan zijn hardere plastics beter wegsteken dan de ID.3. Al kon de afwerking wat ons betreft een stukje beter, met heel smalle – quasi onbruikbare -armsteunen die het meest in het oog springen.

Het infotainmentscherm van de ID.4 kunnen we wel smaken, met een overzichtelijke menustructuur en fijne kleuren. Bovendien kon ons model via “augmented reality” navigeren. Pijlen die de juiste straat aanduiden, werden op onze voorruit geprojecteerd. Verkeerd rijden wordt zo quasi onmogelijk. Spijtig was dan weer dat het centrale schermpje tijdens een rit dienst weigerde. Naar de verschillende submenu’s konden we wel navigeren via de fysieke knoppen, maar het hoofdscherm bleef stoïcijns dienst weigeren. Een update moet dit probleem verhelpen.

Beter figuur op de weg

Eenmaal onderweg zet de ID.4 een betere prestatie neer. De acceleraties zijn vlot en soepel, zoals je van een elektrische wagen mag verwachten, zonder daarbij te opdringerig of bruusk te zijn. En op een draaiend traject wordt je zijn gewicht van 2,2 ton nauwelijks gewaar, waardoor de wagen goed door de bocht gaat. Enkel bij kort keren valt de ID.4 wat uit zijn rol. Tot slot gaat de ophanging goed om met oneffenheden en is het interieur goed gevrijwaard van rol- en windgeluiden.

Bovendien weet de ID.4 dat allemaal vrij zuinig te doen. In theorie zou je meer dan 500 km moeten kunnen afleggen op een volle accu, wij haalden zowat 450 km. Zeker niet slecht, want bij heel wat concurrenten is het verschil groter.

Conclusie

Zijn grootste kwaliteit is echter zijn meer dan correct prijsaanbod. De Skoda Enyaq is technologisch gelijkwaardig en een fractie goedkoper, andere SUV’s zijn vaak duurder of hebben een kleinere batterij. Genoeg om die ergonomische nadelen erbij te nemen? In een wereld waarin TCO koning is, zoals de fleetsector, lijkt ons dat alvast een serieus argument.

Fleet facts Volkswagen ID.4 77 kWh

Leasingbudget: € 626 (prijs Directlease)
Normverbruik gemengd: 17.2 kWh/100km
CO2-uitstoot: 0 g/km
CO2-bijdrage per maand:
27,54 euro
VAA per maand: €131,41/maand

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Jennes 3061 Leefdaal
Michael Mazuin Namur Ouest 5070 Fosses-la-Ville
Michael Mazuin Charleroi Sud 5651 Tarcienne
Michael Mazuin Charleroi Est 6220 Fleurus
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine