
Volkswagen is van plan om de concept car voor zijn nieuwe instapmodel begin maart aan het publiek te presenteren. De wereldpremière van de productieversie staat gepland voor 2027. Met een basisprijs van ongeveer €20.000 zal dit betaalbare elektrische model (een soort ID. 1) gericht zijn op een brede groep gebruikers.
Toegankelijke elektrische mobiliteit wordt een belangrijk element van de toekomst van het merk. Dit model zal deel uitmaken van de nieuwe reeks kleine elektrische auto’s die worden ontwikkeld onder auspiciën van Volkswagen’s Brand Group Core. Deze modellenfamilie zal bestaan uit volledig elektrische compacte voertuigen op basis van de nieuwe generatie van het Modular Electric Platform (MEB). Het eerste model in deze reeks wordt de productieversie van de ID. 2all, gepland voor productie in 2026 voor een prijs van minder dan € 25.000.
Volkswagen is al een gevestigde waarde op het gebied van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s). Sinds de lancering van het ID.-gamma in 2019 heeft het merk wereldwijd meer dan 1,35 miljoen ID.-voertuigen verkocht, waaronder ongeveer 500.000 ID.3. Alleen al in 2023 verkocht Volkswagen 383.100 volledig elektrische voertuigen.

Een duidelijke visie voor de fabriek in Wolfsburg
Tijdens een bijeenkomst met werknemers zei CEO Thomas Schäfer van Volkswagen dat de fabriek in Wolfsburg het hart van het merk zou blijven in het elektrische tijdperk (terwijl andere fabrieken werden gesloten): “De fabriek in Wolfsburg heeft een duidelijke toekomst. Door de productie van de Golf naar Mexico te verplaatsen, maken we ruimte vrij voor moderne technologieën. In hal 54 zullen nieuwe productieprocessen worden opgezet. Ons doel is om de volgende generatie van de elektrische Golf op het SSP-platform te bouwen, naast de elektrische T-Roc, een model met hoge volumes. Wolfsburg wordt zo de hoofdstad van ons nieuwe 100% elektrische compacte gamma.
Het Scalable Systems Platform (SSP) zal de volgende generatie van volledig elektrische, gedigitaliseerde en schaalbare modulaire architectuur vertegenwoordigen.
Daniela Cavallo voegt hieraan toe: “Wolfsburg, het hart van de Volkswagen Groep, zal vastberaden grote uitdagingen moeten aangaan. De afdeling Technische Ontwikkeling zal baanbrekend werk verrichten voor alle andere merken personenauto’s dankzij het SSP-platform, dat in de hele Groep zal worden gebruikt. Deze hefboom zal even cruciaal zijn voor ons toekomstige succes als onze platformstrategie is geweest voor de huidige verbrandingsmodellen. Onze belangrijkste fabriek zal niet alleen innoveren op het vlak van ontwikkeling, ze zal de komende jaren ook in een hoog tempo produceren. De toekomstige elektrische topmodellen, de Golf en de T-Roc die in Wolfsburg worden geproduceerd, zullen een volume van meer dan 500.000 eenheden per jaar vertegenwoordigen. De hoofdvestiging heeft zich dus verzekerd van een zeer aantrekkelijk marktsegment en zal de traditie van de Golf in Wolfsburg, die al meer dan 50 jaar bestaat, voortzetten. Het is nu essentieel om ons actief voor te bereiden op ons toekomstige succes. Volkswagen moet de basis leggen voor het beheer van complexiteit, werkprocessen en synergieën. De Ondernemingsraad en het management zullen nauw samenwerken aan deze ontwikkelingen, met een driemaandelijkse follow-upvergadering.”
#Auto