Volkswagen wil EV’s met range extender aanbieden in Europa (en ook verkopen na 2035)

ID. ERA

Ken je de range extender nog? Meer dan tien jaar geleden maakte de BMW i3 furore met deze aandrijflijn: een elektrische wagen met een kleine brandstofmotor aan boord die elektriciteit genereerde voor de batterij. Vaarwel range anxiety! Nadien geraakte deze motorisatie wat in de vergeethoek, al lijkt daar nu verandering in te komen.

Batterijen van EV’s werden immers groter en gingen sneller laden, terwijl ook het laadpalennetwerk fiks uitgebreid werd. De range extender leek dan ook snel een tussenoplossing te zijn geweest in het traject naar volledig elektrisch rijden. Of toch niet, want de motorisatie wordt nu door steeds meer constructeurs gebruikt.

Mazda zorgde immers voor de terugkeer van haar beroemde wankelmotor door deze als range extender te gebruiken in haar elektrische MX-30, terwijl ook Leapmotor heil ziet in de technologie. De C10 is bijvoorbeeld beschikbaar als REEV, de afkorting van dit type motor (Range Extended Electric Vehicle). En nu gaat ook Volkswagen volop voor deze oplossing.

Start in China

Tijdens het autosalon van Shanghai presenteerde VW immers drie studiemodellen, waaronder de ID.ERA. Deze kloeke SUV met drie zitrijen wordt de eerste REEV van het Duitse merk. Met ruim 300 kilometer elektrische actieradius én meer dan 700 kilometer extra via de generator, komt de totale actieradius boven de 1.000 kilometer uit. En daarmee zijn we meteen bij het sterkste punt van deze wagens: een enorme autonomie, die snel kan worden aangevuld, tegenover een beperkt verbruik aangezien de brandstofmotor steeds in zijn meest efficiënte modus draait om elektriciteit te genereren. Deze motor drijft immers nooit de wielen aan en is daarom niet afhankelijk van de gekke bokkensprongen van de rechtervoet van de bestuurder…

Echt elektrisch rijden?

Ondertussen horen we bij monde van Marketing en Sales Director Martin Sandler al dat Volkswagen de technologie graag zou willen overbrengen naar Europa en de Verenigde Staten, als extra oplossing voor wie nog niet honderd procent klaar is voor elektrisch rijden. Een soort next level plug-in hybride, zeg maar.

En als we de geruchtenmolen mogen geloven, zou VW zelfs al het nodige lobbywerk begonnen zijn om deze aandrijflijn vrij te stellen van het verbod op verkoop van wagens met een verbrandingsmotor dat de Europese Unie vanaf 2035 wil invoeren.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine