“Er zal geen impact zijn op de tewerkstelling in Gent, noch op de commercialiseringsplannen van Lynk & Co in Europa”, verklaarde een woordvoerder van Volvo.
Lynk & Co, een Chinees merk dat in 2015 werd opgericht door de Zhejiang Geely Holding Group – ook eigenaar van Volvo Cars en van Geely – zal vanaf eind 2019 uiteindelijk toch geen wagens produceren in Gent. De plannen zijn uitgesteld wegens macro-economische redenen. Vandaag is Lynk & Co voor 50% in handen van Geely, 30% van Volvo Cars en 20% van de Zhejiang Geely Holding Group.
Sinds eind vorig jaar wordt het merk gecommercialiseerd in China, iets wat in 2019 ook in Europa zou moeten gebeuren. In 2020 zouden de Verenigde Staten volgen. “Dit nieuwe merk heeft een groot potentieel in Europa en we zijn blij dat Lynk & Co kan profiteren van de technologische en industriële expertise die Volvo doorheen de jaren heeft opgebouwd”, verklaarde Håkan Samuelsson, President & CEO van Volvo Cars nog in maart.
Na de bocht van 180 graden die Lynk & Co maakte, stelt een woordvoerder van Volvo toch gerust: “er zal geen impact zijn op de tewerkstelling in Gent, noch op de commercialiseringsplannen van Lynk & Co in Europa.”
Wachten op Chloe
Een maand geleden tekende de Chinese constructeur Thunder Power een akkoord met Sogepa, de financiële tak van het Waals Gewest, om de Chloe te gaan produceren op de oude site van Caterpillar in Gosselies, dicht bij Charleroi. De bouw van deze elektrische stadswagen moet in een eerste fase 350 jobs opleveren, goed voor een productie van 30.000 wagens. Die zou kunnen opgetrokken worden naar 80.000 in een tweede fase …
#Auto