Volvo V40: Belgisch-Zweeds alternatief

De Volvo V40 wordt enkel gebouwd in de fabriek van Gent en werpt zich op als alternatief voor de onvermijdelijke Audi A3 en BMW 1-reeks. En hij heeft alles om die ambitie waar te maken!

Olivier Maloteaux

Van de compacte 5-deurs uit het topgamma hadden we tot vandaag enkel de twee klassiekers (de Audi A3 en de BMW 1-reeks) en een iets discreter model (de Alfa Romeo Giulietta). De nieuwe V40 (4,37 m) is echter een kaper op de kust. Met zijn gewelfde lijn ziet hij er heel verleidelijk uit en houdt hij het midden tussen een berline en een station wagon.

Typisch Volvo is het hele arsenaal veiligheidsuitrusting. De V40 heeft standaard ESP en airbags (waaronder een knie-airbag), maar is ook uitgerust met het systeem City Safety, dat de wagen automatisch afremt en tot stilstand brengt om aanrijdingen bij lage snelheid te voorkomen. Eveneens standaard is de nieuwe voetgangersairbag onder de motorkap. Een wereldprimeur.

Op de optielijst vind je een dodehoekdetector, rijstrookassistentie, een camera die verkeersborden en de aandacht van de bestuurder capteert, Collision Warning met adaptieve cruise control en Distance Warning of Pedestrian Detection (een systeem dat voetgangers detecteert en automatisch remt). Zodra je je bestemming hebt bereikt, kan de Park Assist Pilot (in optie) het stuurwiel overnemen om manoeuvres uit te voeren. En om uit een parkeervak weg te rijden, waarschuwen de radarsensoren van de nieuwe Cross Traffic Alert (ook een optie) aan de achterkant van de auto voor naderend verkeer.

Zit aangenaam, rijdt leuk

Binnenin is de Volvo origineel en oogt alles mooi, hoewel de afwerkingskwaliteit niet kan tippen aan de Audi A3. De toegang tot de achterbank is lastig en veel ruimte heb je niet. Dat geldt ook voor de kofferinhoud (335 l). Onderweg tovert deze V40 spontaan een glimlach op je gelaat: wind en motorgeluiden worden goed gefilterd en het weggedrag is meer dan behoorlijk. Het platform ontleend aan de C30 (en dus ook aan de Ford Focus) maakt de V40 wendbaar en stabiel. Al gaat dat zeker niet ten koste van het comfort, onder meer dankzij de  kwalitatief hoogstaande zetels.

De V40 bestaat in drie dieselversies. De kleine 1.6 liter PSA-Ford van 115 pk wordt verstikt door te lange schakelverhoudingen, maar is geschikt als fleetwagen dankzij een genormaliseerd verbruik van 3,6 l/100 km (94 g/km de CO2), een fiscale aftrekbaarheid van 90% en een VAA dat beperkt blijft tot € 100/maand. De 2.0 met 5 cilinders (150 of 177 pk) stoot wat meer CO2 uit (114 g/km of 136 g voor de automaat), maar is krachtiger en soepeler. Een buitenkans, want de motor is na 2013 niet meer verkrijgbaar. Vanaf € 19.000 euro exclusief btw word je eigenaar van een V40 1.6 l diesel (D2). Minder duur dan een BMW 116d of een Audi A3 Sportback, die nochtans op hun laatste benen lopen …

  • Stijlvolle lijn
  • Rijplezier, geluidsdemping
  • Scherpe prijs, veiligheidsuitrusting
  • Toegang tot de achterbank en ruimte achterin
  • Toegang tot de koffer en kofferinhoud
  • Te lange verhoudingen (D2)

 

 

Tags: Auto