Twaalf maanden na de uitbraak van de COVID-19-pandemie hebben tal van sectoren nog steeds te lijden onder het virus en de maatregelen om de verspreiding ervan tegen te gaan. Ook de markt van nieuwe voertuigen ontkomt hier niet aan. De stijging van het aantal inschrijvingen in maart is grotendeels toe te schrijven aan de vergelijking tussen een volledige verkoopmaand dit jaar en een halve maand in 2020.
Die vergelijking tussen 2021 en 2020 zal een nog meer vertekend beeld geven in april en deels zelfs in mei. Om een correct beeld te krijgen van de huidige situatie op de voertuigmarkten in België, moeten we er de resultaten van de voorgaande jaren bijnemen. De 119.237 nieuwe voertuigen die in het eerste trimester van 2021 werden ingeschreven, vormen het zwakste resultaat in meer dan tien jaar. Het cijfer ligt bijna 30.000 eenheden (25,5%) lager dan het gemiddelde van de eerste trimesters gemeten tussen 2011 en 2021.
De elektrificering van de automarkt versnelt
Twee aandrijftypes hadden de wind in de zeilen: enerzijds zagen de benzinemotoren hun marktaandeel stijgen van 51,8% in 2020 naar 53,8% in het eerste trimester van 2021. En anderzijds gingen ook de hybridemotoren erop vooruit met een aandeel van 15,2% in het afgelopen trimester tegenover 10,9% in 2020.
De dieselmotoren doken van hun kant onder de symbolische drempel van 30% (26,9% voor het eerste trimester, tegenover 32,9% in 2020), terwijl het marktaandeel van de elektrische voertuigen stabiel bleef (3,4% tegenover 3,5%).
Die combinatie van groei bij de hybride en stabiliteit bij de elektromotoren maakte dat geëlektrificeerde motoren in het eerste kwartaal van dit jaar een marktaandeel van 18,6% hadden, tegenover 14,4% in 2020.
We geven ook nog mee dat oplaadbare hybridemotoren voortaan een marktaandeel van 10,7% hebben terwijl de zelfopladende hybridetechnologie het bij 4,5% houdt.
Lichte groei van het marktaandeel van particulieren
Bij de afsluiting van het jaar 2020 werd de markt gedomineerd door bedrijfswagens (54%). De inschrijvingen op naam van particuliere klanten waren goed voor 43,7%, waaraan nog 2,3% inschrijvingen op naam van zelfstandigen moeten worden toegevoegd.
Hoewel de bedrijfswagens ook in het eerste kwartaal van 2021 het leeuwendeel van de markt uitmaakten (53%), steeg het particuliere marktaandeel tot 44,8%.
Middelgrote SUV’s erg in trek bij de Belgen
Hoewel het segment van de SUV’s vandaag goed is voor 48,1% van de markt (+6,2% in vergelijking met 2020), dankt het die groei voornamelijk aan de middelgrote SUV’s, die hun marktaandeel in het eerste trimester van 2021 met 4,6% zagen stijgen. Het marktaandeel van de grote SUV’s bleef stabiel op 4,3%.
Ondanks het succes van de SUV’s boert het segment van de grote auto’s verder achteruit: het daalde van 19,2% in 2016 tot 15,2% aan het einde van het eerste trimester dit jaar (15,9% in 2020).
De top 3 van meest ingeschreven autosegmenten in België in het eerste trimester, bestond uit middelgrote SUV’s (27,7%), kleine gezinswagens (18%) en kleine SUV’s (16,1%).
Top 20 inschrijvingen eerste trimester
Als eerste in de categorie plug-in hybride; als eerste in het klassement van de inschrijvingen door bedrijven, als eerste bij de zelfstandigen …, De Volvo XC40 sluit het eerste kwartaal af aan de top van het totale aantal inschrijvingen, vóór de Citroën C3 (die zijn uitstekende resultaat voor 2020 bevestigt, aangezien hij op 31 december 2020 op de eerste plaats van de inschrijvingen stond) en de BMW X1.
Premier dans la catégorie plug-in hybride; premier au classement des immatriculations en société, premier chez les indépendants, le Volvo XC40 termine le premier trimestre en tête des immatriculations totales, devant la Citroën C3 (qui confirme son excellent résultat de 2020, puisqu’elle s’était classée à la première place des immatriculations au 31 décembre 2020) et la BMW X1.
#Auto #Fleet Management