Waarom de vloot van de toekomst wordt opgebouwd rond plug-in hybrides

Door de vernieuwde fiscaliteit en de coronacrisis wordt het dubbel zo belangrijk om de volgende jaren “op de juiste paarden te wedden” voor uw vloot. De plug-in hybride wordt alvast als de belangrijkste aandrijflijn voor de volgende jaren gezien. Maar waarom moet u kiezen voor deze oplaadbare hybrides? Wij sommen alle voordelen op!

Fiscaal interessant

Begin dit jaar werd de fiscaliteit herzien, waarbij een lage CO2 nog meer de doorslag geeft. En als plug-in hybrides in iets uitblinken, dan is het wel hun geringe uitstoot. In de meeste gevallen geniet u van een fiscale aftrekbaarheid van 100% en een gunstige TCO, waarmee u de hogere aankoopprijs op termijn meer dan terugverdient. Belangrijk is wel dat u voor een plug-in hybride kiest die volgens de overheid niet als “fake” wordt beschouwd. De lijst met valse hybrides kan u hier raadplegen.

Dat de fiscaliteit vaak in het voordeel van plug-in hybrides pleit, blijkt uit onderstaande tabel. Zoals u kan zien, is de meest voordelige versie van de Kuga qua TCO de plug-in hybride versie.

Future-proof

Wie weet wat de toekomst zal brengen? Uit bovenstaand puntje blijkt dat vandaag benzine- en dieselwagens al zwaarder worden belast dan geëlektrificeerde wagens en het ziet ernaar uit dat die trend zich in de toekomst zal verderzetten. En dan hebben we het nog niet over andere mogelijke maatregelen vanuit de overheid. Lage Emissie Zones die Zero Emissie Zones worden? Het zou zomaar kunnen en in dat geval zit u veilig bij plug-in hybrides, die via hun verbrandingsmotor naar de stad kunnen rijden en zich vervolgens in de stad emissievrij verplaatsen.

Vooral bij bestelwagens wordt gekeken naar mogelijkheden om de zogenaamde “last mile” zonder uitstoot te kunnen uitvoeren. Een gegeven waar Ford vandaag bijvoorbeeld al op inspeelt met de Ford Transit Custom PHEV Hybrid: een bestelwagen waarmee u in totaal 56 km emissieloze kilometers kan rijden op één laadbeurt. Met een plug-in slaap je dus op beide oren.

Ford Transit Custom PHEV Hybrid

Perfect voor Belgische werknemers

Gemiddeld rijdt een werknemer in ons land 43 kilometer van en naar zijn werkplaats, blijkt uit een onderzoek van hr-bedrijf SDWorx eind vorig jaar. En laat dat nu de ideale afstand zijn voor een plug-in hybride. De Ford Kuga legt bijvoorbeeld 56 kilometer af met een volgeladen batterij. ’s Avonds uw wagen opladen en de volgende dag probleemloos van en naar het werk kunnen rijden? Of nog beter: een op en afje kunnen volmaken met de stroom die u gratis op het werk hebt getankt: met een plug-in hybride is het allemaal mogelijk. En voor langere ritten, zoals de traditionele jaarlijkse autovakantie, kan u nog altijd rekenen op de verbrandingsmotor. Een plug-in hybride combineert dus the best of both worlds.

Grote keuze

Het beperkt aantal elektrische wagens – vooral bij de compacte SUV’s – heeft volgens verschillende studiebureaus de groei van de EV de afgelopen jaren beperkt. Maar dat probleem stelt zich zeker niet bij de PHEV’s, die in verschillende populaire segmenten als paddenstoelen uit de grond schieten, met dit jaar als grote kentering. Om maar een voorbeeld te geven: tegen het einde van 2020 zullen er 14 nieuwe hybride en elektrische Fordwagens beschikbaar zijn in België, met vooral de nadruk op die eerste categorie. Daar valt ook de zogenaamde Mild Hybrid (MHEV) onder, maar reken er maar op dat daar ook een aantal PHEV’s zullen tussen zitten.

En nu we het toch over milde hybrides hebben: ook deze technologie is zeker interessant voor bepaalde rijprofielen. Dit soort wagens beschikt immers over een kleine batterij die wordt opgeladen door remenergie. Op momenten dat de wagen de meeste brandstof zou verbruiken (bijvoorbeeld het vertrekken), geven zij een klein elektrisch duwtje in de rug om zo het verbruik te beperken.

De brandstofbesparing zou schommelen tussen de 10 en 20 procent. Ze zijn vooral interessant voor wie niet beschikt over laadinfrastructuur, te lange ritten rijdt om het voordeel van de grotere (maar zwaardere) batterij van een PHEV te maximaliseren of nog niet wenst te investeren in de duurdere plug-ins. Veel merken rollen dan ook een MHEV-gamma naast hun PHEV’s uit. Zo is de Ford Kuga bijvoorbeeld met beide aandrijfvormen beschikbaar.

Rijplezier en positief imago

Een PHEV beschikt over twee motoren. Tegenwoordig werken die heel erg goed samen. Het voordeel is dat het systeemvermogen relatief hoog ligt, zeker gezien de CO2 uitstoot. Met name de (tussen)acceleratie is een discipline waar de PHEV’s erg goed scoren. Je hoeft niet altijd aanspraak te maken op die extra pk’s en Nm’s, maar de wetenschap dat ze klaar voor je staan is erg prettig. Sterker nog, met inhaal- of invoegacties is het zelfs veiliger. Bovendien hebben PHEV’s gezien hun lage CO2 een positief imago en dat straalt uit naar uw gehele bedrijf en uw werknemers.

De Ford Mustang Mach-E wordt het elektrische vlaggenschip van het Amerikaanse merk.

De ideale opstap naar elektrisch

Bij veel werknemers heerst er toch wel wat koudwatervrees wanneer er over elektrische wagens gesproken wordt. Range anxiety (angst om zonder elektriciteit te vallen) en schrik voor het hele oplaadproces worden daar vaak als oorzaken aangehaald. Een PHEV leert uw bestuurder alvast omgaan met laadkabels en -palen, zonder daar de gekende range anxiety aan toe te voegen. Het zal bij veel werknemers drempelverlagend werken en hen de volgende keer misschien wel voor een EV doen kiezen.

Dit artikel werd u aangeboden door Ford Belgium. Meer info over hun huidige fleet aanbod vindt u hier.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!