Vandaag al voeren heel wat bedrijven een elektrische bedrijfswagenpolitiek. Vanuit fiscale overwegingen, maar ook zorg dragen voor de planeet speelt uiteraard zijn rol. Sommige automerken gaan immers verder dan louter een elektrische motor in een auto stoppen.
Net daarom is het belangrijk dat het volledig plaatje klopt. Een elektrische wagen stoot immers lokaal geen CO2 uit, maar dat wil niet zeggen dat dit niet geldt voor de elektriciteit die werd opgewekt om deze EV voort te drijven. Bedrijven investeren daarom in zonnepanelen en groene, intelligente laadinfrastructuur.
Maar ook de automerken zelf doen op verschillende vlakken hun duit in het zakje. Het Zuid-Koreaanse merk Kia bijvoorbeeld plant maar liefst 11 elektrische modellen tegen 2026, die bovendien op de meest verantwoorde wijze geproduceerd worden. Zo wil Kia over al haar activiteiten heen koolstofneutraal produceren tegen 2045. Daarvoor installeert het bedrijf volop zonnepanelen op zijn verschillende sites. En ook de toeleveranciers moeten mee, zo vervaardigen zij bijvoorbeeld “groen staal”, dat zijn CO2-uitstoot tot een derde reduceert.
Recyclage
Maar ook recycling is belangrijk vandaag de dag. Je wil immers zo goed mogelijk omgaan met de weinige beschikbare grondstoffen. Een goed voorbeeld daarvan is de Kia EV9 Concept die op het autosalon van Los Angeles werd gelanceerd. “Afgedankte materialen zoals oceaanafval vormen een ernstige bedreiging voor het zeeleven, maar we weten ook dat ze kunnen getransformeerd worden tot nuttige en duurzame materialen. We willen het plastic afval dat we in de oceanen vinden niet alleen recycleren, maar het ook upcyclen en transformeren tot bruikbaar textiel”, lezen we in het persbericht over deze wagen. Daarom zijn de vloermatten gemaakt van gecycleerde visnetten en wordt het textiel worden van gerecycleerde plastic flessen en wolvezels. Ook veganistisch leder voor de zetels is trouwens een optie.
Al is ook recyclage van de wagen van groot belang. Zo wil Kia pilootprojecten opstarten voor het commerciële hergebruik van batterijen voor elektrische voertuigen. Door samen te werken met lokale energiepartners kan het merk op deze manier afgedankte batterijen recupereren en transformeren in energieopslagsystemen.
Samenwerkingsverbanden
Bovendien treden veel automerken ook buiten hun eigen muren met strategische partnerships. Kia werkt bijvoorbeeld samen met The Ocean Cleanup, een NGO die zich inzet voor een schonere oceaan. Niet alleen interessant voor het imago van Kia natuurlijk, maar ook als bron voor gerecycleerd materiaal voor het interieur van haar wagens (zie alinea’s hierboven). Ook het Blue Koolstofprogramma is belangrijk voor het merk. Dit wil onder meer de waddengebieden in thuisland Zuid-Korea beschermen, natuurlijke koolstofopslagplaats voor jaarlijks 260.000 ton aan schadelijke uitstoot, hetzij het equivalent van de hoeveelheid koolstof geproduceerd door 110.000 voertuigen met een interne verbrandingsmotor.
Ook op zoek naar een echt duurzame wagen? Ontdek er alles over op de website van KIA Belgium!
#Advertorial