Waarom het nu tijd is om schadebeheer te digitaliseren

Door de huidige economische recessie, zijn vele wagenparkbeheerders op zoek naar nieuwe manieren om op kosten te besparen. Bij de afhandeling van autoschade lijkt dit een flinke uitdaging te worden. Herstellingskosten en stilstandtijden nemen de laatste jaren alleen maar toe. Een groot deel van de stijgende kost kan echter worden toegeschreven aan inefficiënte en traditionele processen. Door te digitaliseren kunnen wagenparkbeheerders autoschade in hun vloot future-proof afhandelen en zowel hun herstellingskosten als cyclustijden flink reduceren.

Schadeherstel wordt snel duurder

Hedendaagse voertuigen verschillen enorm van hun voorgangers. Auto’s zijn nu slimmer, efficiënter en veiliger dan ooit tevoren. Het afhandelen van schade daarentegen, is een stuk ingewikkelder geworden. Sommige materialen vereisen namelijk compleet andere herstellingsmethodes, rijhulpsystemen dienen altijd zorgvuldig te worden gekalibreerd en een elektrisch voertuig herstellen zonder de juiste veiligheidsmaatregelen te nemen kan levensgevaarlijk zijn. 

Bepaalde type wagens of zelfs specifieke merken vragen dan ook steeds meer om een gespecialiseerde aanpak. Hierdoor hebben carrosseriebedrijven flink geïnvesteerd in apparatuur, kennis en certificering. Die extra investeringen worden uiteindelijk doorgerekend aan wagenparkbeheerders. Uit de gegevens van Fixico blijkt dat in de afgelopen 4 jaar, de gemiddelde herstellingskosten van jonge voertuigen significant zijn gestegen.

Uit de gegevens van Fixico blijkt dat in de afgelopen 4 jaar, de gemiddelde herstellingskosten van jonge voertuigen significant zijn gestegen.

Complexiteit eenvoudig gemaakt

Traditioneel worden herstellingen altijd toegewezen in een netwerk van carrosseriebedrijven of door gebruik te maken van de diensten van ketens. Deze methode heeft altijd goed gewerkt; wagenparkbeheerders konden erop vertrouwen dat het voertuig volgens de vereiste normen zou worden hersteld en prijsafspraken konden vooraf worden gemaakt. Nu elk voertuig echter steeds unieker is en nieuwe ontwikkelingen steeds meer complexiteit toevoegen, is digitalisering het antwoord om traditionele processen te verbeteren.

Bedrijven die gebruik maken van Fixico’s herstellingsplatform, handelen autoschade volledig digitaal af en reduceren zowel kosten als cyclustijden significant.

Zo werkt het en dit zijn de voordelen

Iedere schade en ieder voertuig is anders. De winst in efficiëntie ligt dan ook in de individuele evaluatie en afhandeling van iedere schade. Is het voertuig elektrisch? Bevat het beschadigde deel ADAS-sensoren? Is het gemaakt van (of bevat het) lichter materiaal? Het zijn allemaal vragen die vandaag op de checklist moeten staan.

Met Fixico’s platform beschikken wagenparkbeheerders eenvoudig over deze informatie en wordt al snel inzichtelijk welke carrosseriebedrijven het beste in staat zijn om de herstelling uit te voeren. Afhankelijk van de specifieke schade, het merk en het model, of locatie waarin de bestuurder zich bevindt, kan dit antwoord natuurlijk verschillen. Daarom is uitgebreide kennis over de know how en specialisaties van carrosseriebedrijven even belangrijk. 

Vind het juiste carrosseriebedrijf voor de job

Carrosseriebedrijven die gespecialiseerd zijn in bepaalde herstellingen, merken of materialen kunnen vaak efficiënter werken dan degenen die dat niet zijn. Generalisten kunnen misschien de herstelling wel aannemen, maar zullen waarschijnlijk meer uren factureren, vervangen in plaats van repareren, of de klus (gedeeltelijk) moeten uitbesteden. Allemaal factoren die de factuur doen oplopen.

Stel dat er een aluminium bumper is beschadigd. Via Fixico’s platform kan deze herstelling direct toe worden gewezen aan een nabijgelegen carrosserie die hierin gespecialiseerd is. Uiteraard is er een grote kans dat er meerdere carrosseriebedrijven in het netwerk geschikt zijn om bepaalde herstellingen uit te voeren. Fixico werkt in België met 350 carossiers samen.Daarom wordt via Fixico een reparatieverzoek als tender uitgezet bij verschillende carossiers. De winst wordt dan ook vaak behaald door te kijken naar wie er eerder beschikbaar is, sneller kan werken, het minst ver weg is, of een betere prijs biedt. Belgische wagenparken zoals bijvoorbeeld van Aon of Swift, hebben hierdoor met Fixico flinke besparingen in kosten en cyclustijden kunnen bewerkstelligen.

Neem de controle terug

Naast een stuk accurater schade te kunnen beoordelen en herstellingen toe te wijzen, zorgt digitalisatie ook voor een eenvoudiger proces. Traditioneel wordt alles constant via e-mail en telefoon afgestemd tussen de wagenparkbeheerder, de bestuurder en de schadehersteller. Fixico’s platform heeft dit proces een stuk efficiënter gemaakt, waardoor iedereen in het proces te alle tijde op de hoogte is en de wagenparkbeheerder de volledige controle heeft over het herstelparcours. Elke herstelling wordt van begin tot eind beheerd en bevat gedetailleerde informatie over het voertuig, de bestuurder, de schade, de herstelling en de schadehersteller. Door real-time inzicht te verkrijgen in een breed scala aan gedetailleerde Kpi’s met betrekking tot kostenvermindering, cyclustijdreductie, reactietijden en netwerkprestaties, kunnen vlootbeheerders makkelijker weloverwogen keuzes maken en overzicht behouden. 

Bedrijven die gebruik maken van Fixico’s herstellingsplatform, handelen autoschade volledig digitaal af en reduceren zowel kosten als cyclustijden significant.

Het is tijd voor digitalisatie
Naarmate de auto-industrie zich verder ontwikkelt, is het van essentieel belang dat wagenparkbeheerders hun processen digitaliseren. Op deze manier kunnen zij nauwkeuriger kijken naar individuele schadegevallen binnen hun vloot en herstellingen accurater toewijzen. Fixico’s platform biedt mogelijkheden voor wagenparken van elke vorm of grootte en heeft een bewezen aanpak die zowel kosten als cyclustijden reduceert. Fixico werkt in België zowel met grote verzekeraars als AXA, vloten als CTG, tot aan autoverhuurders zoals LuxAuto. Haar oplossingen zijn makkelijk te integreren en aan te passen op basis van de wensen en eisen van uw wagenpark. Fixico België opereert vanuit Antwerpen, met Sales Director Paul Verkinderen.

Dit artikel wordt u aangeboden door Fixico. Meer info over de mogelijkheden die Fixico uw wagenpark te bieden heeft vindt u hier.

#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine