Waarom is uitstel van betaling bij operationele leasing “ingewikkeld” ?

De Belgische Leasingvereniging (BLV) moedigt zijn leden aan “om zoveel mogelijk de filosofie van het akkoord” dat werd gesloten tussen de federale overheid en de banken te respecteren. Renta, de Federatie van de verhuurders, vaardigt zelf geen richtlijnen uit en wel hierom.

We hebben het reeds geschreven: in theorie is betalingsuitstel niet van toepassing voor autokredieten, noch autoverzekeringen of leasing.

De Belgische Leasingvereniging (BLV), die de belangen verdedigt van ondernemingen die actief zijn in de leasing van onroerende goederen, materieel (bv. materieel voor burgerlijke bouwkunde) en voertuigen, heeft de volgende aanbevelingen doorgegeven aan haar leden: “Gezien de zeer moeilijke en uitzonderlijke situatie waarin tal van onze klanten verkeren, beveelt de BLV zijn leden aan om de filosofie van de overeenkomst zo goed mogelijk na te leven.”

In die overeenkomst hebben de banken o.m. het engagement genomen om levensvatbare bedrijven en zelfstandigen die betalingsproblemen dreigen te hebben door de coronacrisis uitstel van betaling te geven tot en met 30 september 2020.

De BLV – waartoe bijvoorbeeld AB Lease en BMW Financial Services Belgium behoren – gaat als vogt verder: “Elke leasemaatschappij kan zelf beslissen hoe ze deze filosofie wil uitvoeren. De BLV-voorzitter en de leden van de Raad van Bestuur danken alle ABL-leden voor het opvolgen van deze aanbeveling”.

En wat is het standpunt van Renta ?

Renta-directeur Frank Van Gool bevestigt dit: er is geen aanbeveling met betrekking tot het uitstel van betalingen voor operationele leasingcontracten.

“Klanten die een betalingsuitstel nodig hebben vanwege de COVID-19 crisis zullen contact moeten opnemen met hun leasemaatschappij, die elk dossier individueel zal bekijken”, legt Frank Van Gool uit.

“Ik heb er alle vertrouwen in dat onze leden creatieve en haalbare oplossingen zullen uitwerken voor hun klanten die tijdelijk in de problemen zitten.  Cliënteel dus dat voorheen geen financiële problemen kende en waarvoor een herstel van de activiteit na de crisis waarschijnlijk is.”

De directeur van Renta maakt wel een belangrijke nuance: ” Toch even benadrukken dat ook voor de leasingmaatschappij die operationele leasing aanbiedt, de kosten blijven doorlopen: verzekering, intresten, afschrijving van de wagen,…  Bij een financiële leasing of klassiek bancair krediet betaalt de klant het voertuig af en wordt hij op het einde eigenaar. Het is voor hen dus gemakkelijker om de afbetalingstermijn van het kapitaal te verlengen, de afschrijving valt toch ten laste van de klant. Dat is fundamenteel anders bij operationele lease.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine