Waarom je VAA in 2021 weer (licht) zou kunnen stijgen …

Op het einde van de eerste acht maanden van het jaar maakt FEBIAC de balans op van de evolutie van de motorisatie die Belgische automobilisten verkiezen bij de aankoop van een nieuwe wagen.

Eind augustus is het aandeel diesel nauwelijks gestegen (+1,3%) ten opzichte van dezelfde periode in 2019, terwijl benzine flink wat terrein verloor (bijna 7%).

De grote winnaar van het jaar 2020 zou – zoals u natuurlijk kan verwachten – de hybridemotor (al dan niet oplaadbaar) moeten zijn. Het aantal geregistreerde hybride auto’s is in één jaar tijd simpelweg verdubbeld, van 4,3% naar 8,6%.

De elektrische auto blijft eerder anekdotisch, ookal steeg zijn aandeel in één jaar tijd van 1,4% naar 2,5%.

Samengevat: een daling van de benzine, een groei in diesel, hybride en elektrische voertuigen… dat zou een goed voorteken moeten zijn voor de gemiddelde CO2-uitstoot van het jaar.

Lees ook:

Vanaf 2021 zijn dit de CO2-waarden voor VAA en aftrekbaarheid …

Aan de andere kant, als er een daling is van het CO2-gemiddelde, zou het VAA in 2021 weer moeten gaan stijgen. De CO2-referentiewaarde voor de berekening van het Voordeel Alle Aard is immers altijd gebaseerd op de jaarlijkse gemiddelde CO2.

Vergeet niet: in de afgelopen twee jaar zijn de CO2-referentiewaarden voor het berekenen van de VAA gestegen, waardoor bedrijfswagenbestuurders minder moeten betalen. Alleen het minimum VAA werd elk jaar geïndexeerd.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!