Waarom tussentijdse car-checks een troef zijn voor vlootbeheerders 

Op de foto (vlnr): Andy Renders (Netwerk & Fleetmanager Axial Belgium), Philippe Bovijn (Algemeen Directeur Axial Belgium), Koen Maes (Algemeen Directeur Belcar), Erik Van Den Bergh (Teamleader Belcar Inspections), Koen Snoeys (B2B Manager Belcar)

Er is een trend waarbij bedrijfswagens langer in dienst blijven. Niet alleen in een operationele leasingformule of een andere vorm van financiering, maar ook in aangekochte vloten worden – vooral elektrische voertuigen – langer in dienst gehouden. Meestal blijven ze wel binnen het bedrijf en worden ze doorgegeven van de ene werknemer naar de andere. Tussentijdse check-ups van de carrosserie en het interieur zijn een ideale tool voor de gemoedsrust van zowel de bestuurders als de vlootverantwoordelijke. En daar hebben Belcar en Axial via een nieuw partnership de ideale oplossing voor. 

“Op zich is het idee van tussentijdse car-checks niet nieuw”, steekt Philippe Bovijn, Algemeen Directeur Axial Belgium van wal. “We deden dat al in het verleden, maar eerder sporadisch op een niet-gestructureerde manier. Toen we zowat zes maanden geleden met dit project startten, kregen we daarvoor al signalen uit de markt van fleetowners en vlootbeheerders dat – vooral elektrische – bedrijfswagens langer in dienst blijven. De leasetermijnen worden langer, wat ook gerelateerd is aan de restwaardes die onder druk staan. In de praktijk heeft een bedrijfswagen dus frequenter meer dan één bestuurder tijdens zijn levensloop. Iedere vlootbeheerder wil de eindecontractschade zo minimaal mogelijk houden. Met meerdere bestuurders kan dat wel eens tegenvallen. Daarom gaan we nu in partnership met Belcar naar de markt met de dienst van tussentijds car-checks” 

Waarom een partnership? 

De reden waarom Axial op zoek ging naar een partner was vooral van logistieke aard. Dergelijke check-ups en kleine herstellingen gebeurden al, maar eerder sporadisch. De link tussen Belcar en Axial bestond al omdat Beerens deel uitmaakt van het Axial-netwerk. Na meerdere gesprekken was een logische samenwerking geboren. Niet sporadisch of weinig gestructureerd meer maar wel als een dienst die nationaal wordt aangeboden. De logistieke kracht van Belcar is de onmisbare schakel om alles vlot en gestructureerd te laten verlopen. 

Philippe Bovijn: “Zes maanden geleden zijn we begonnen met een pilootproject voor enkele klanten. Van meet af aan was het opzet om op een gestructureerde manier te werken, vanaf de intake van het voertuig tot de transparante facturatie, dit via een volledig digitaal traject. We hebben binnen deze nieuwe samenwerking nu een hub per provincie die dat car-check verhaal kan aanbieden. De vlootbeheerder krijgt een dossier over de car-check en kan dan als het ware cherry picking doen: schades al dan niet laten herstellen. De winst voor de vloten ligt in het zoveel mogelijk beperken van einde contract schade. Niet onbelangrijk: de car-checks gebeuren op basis van de Renta-normen.” 

Geografische spreiding is essentieel 

Algemeen Directeur Koen Maes schetst de inbreng van Belcar: “De visuele schades aan het interieur en exterieur worden door onze mensen aangeduid tijdens een inspectie, de volgende stap is dan de herstelling in een regionale hub van Axial. Die geografische spreiding is belangrijk in dit verhaal. Klanten hebben vloten die soms verspreid zijn over het land, met deze landelijke dekking kunnen we altijd aan hun wensen voldoen. Ook belangrijk: wij hebben met 10.000 parkeerplaatsen en nog ruimte voor uitbreiding ook een logistieke troef, waarmee we Axial ondersteunen. Want het is niet altijd evident voor carrosseriebedrijven om veel auto’s op hun terrein te parkeren. Last but not least: het volledige traject wordt digitaal opgevolgd, van intake tot facturatie. Dat laat de Axial-carrosserriebedrijven toe om het werk efficiënt en gestructureerd in te plannen. Zo vermijden we bijvoorbeeld dat er plots 15 voertuigen moeten hersteld worden, maar zullen dat er 1 of 2 per dag zijn.” 

Een open blik … 

Deze nieuwe dienst wordt door Belcar en Axial eerst aangeboden aan bestaande klanten, maar in de toekomst kunnen daar zeker nieuwe klanten bijkomen. Koen Snoeys, B2B Manager Belcar: “We hebben wat dat betreft een open blik. We willen ons ook niet vastpinnen op alleen leasingmaatschappijen, voor grote aangekochte vloten is dit eveneens een ideale dienstverlening. Ook daar zie je immers de trend van meerdere bestuurders tijdens de levensloop van een voertuig. Overigens bieden we deze service aan voor alle types aandrijvingen, dus niet alleen elektrische voertuigen. Wat zeker ook nog het vermelden waard is: tijdens zo’n car-check controleren we ook de staat van de banden en nemen we een foto van het dashboard. Als er waarschuwingslampjes branden, is dat waardevolle informatie voor de vlootbeheerder om grotere schades in de toekomst proactief te voorkomen. De bestuurder die een voertuig overneemt, heeft ook meer gemoedsrust. Als er al schade was, weet hij dat die toegewezen werd aan de vorige bestuurder.” 

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine