Waarom uw volgende bedrijfswagen best een tweedehands wordt

Een gesprek aan de koffiemachine – uiteraard voor we allemaal gingen thuiswerken – over het onderwerp dat ons allen bindt, de (bedrijfs)wagen, kan het één en ander naar boven brengen. Onlangs vertelde een collega een verhaal dat op het eerste zicht best wel grappig is … maar ook verontrustend als je wat verder denkt.

De collega in kwestie werkt volgens een freelance statuut en zocht een nieuwe bedrijfswagen. Een tweedehands, want een nieuwe wagen kopen vond hij te duur. En al snel viel zijn oog op een Alfa Romeo Giulia. Voor de berekening van de aftrekbaarheid en het VAA van zijn wagen kwam hij bij ons langs en samen vonden we een foutje in de belasting van bedrijfswagens in België. Het probleem bestaat uit vier letters: WLTP.

De nieuwe testprocedure voor het verbruik en de uitstoot van auto’s die sinds 2018 gebruikt wordt, is immers een pak strenger dan de vroegere NEDC-cyclus. Resultaat? De CO2-uitstoot van de recente tweedehands (2017) 2.2 diesel met 136 pk ligt met 109 g/km een pak lager dan die van de WLTP-conforme Giulia die tot eind vorig jaar verkocht werd (dit jaar krijgt de Italiaanse berline een facelift), namelijk 126 g/km. En dat heeft een invloed op de aftrekbaarheid van de wagen (65,5 vs. 56%) en het te betalen VAA, al wordt het effect van die laatste belasting ook mede veroorzaakt door de leeftijdscoëfficiënt die gebruikt wordt.

De Giulia mag dit jaar dan wel een facelift krijgen, er zijn vandaag nog auto’s die voor 95% overeenstemmen met hun “pré-WLTP versie” en een hogere CO2-uitstoot hebben dan hun voorganger door de strengere testcyclus.

Fiscale optimalisatie

In een jaar dat het fiscale voordeel van bedrijfswagens al een flinke duik nam en het coronavirus voor economisch zware tijden zorgt, gaan bedrijven op zoek naar elke mogelijke vorm van optimalisatie. Wie kapitaalkrachtig is, kan overstappen naar een plug-in hybride of EV in de zoektocht naar een hogere fiscale aftrekbaarheid. Voor anderen vormt een recente tweedehands met een gunstige aankoopprijs misschien een oplossing.

En net daar wringt het schoentje. Want deze wagens zijn op papier dan wel zuiniger, in de praktijk scoort de nieuwste generatie auto’s met katalysatoren, roetfilters, (milde) hybridisering en andere technologie (de spreekwoordelijke 5% waarin zij verschillen met hun voorganger) uiteraard beter. In theorie gaan we er dus op vooruit, in de praktijk is dat allesbehalve het geval. Of hoe de nieuwe fiscaliteit voor de bedrijfswagens in combinatie met WLTP voor een (zij het kleinschalig) pervers neveneffect zorgt.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine