Inderdaad, de overheid wil dat we vanaf 2026 enkel elektrische wagens in onze vloot integreren. Maar vandaag de dag spreidt u best zo veel mogelijk. En wel hierom!
Niet iedereen heeft een full electric profiel
En dat ligt niet zozeer aan het rijbereik dat elektrische wagens vandaag hebben. Zo kan de Ford Mustang Mach-E al tot 600 km afleggen op één laadbeurt volgens de WLTP-testcyclus. En met een laadtijd van 10 naar 80% in 38 minuten via een snellader zit ook het oplaadgegeven goed bij de elektrische SUV. Alleen … durft het wel eens aan de infrastructuur te schorten. Wie echt veel kilometers moet afleggen en op het werk niet kan laden of wie op een appartement in de stad woont en simpelweg geen ruimte heeft voor een laadinstallatie, hangt vandaag de dag immers af van de – gebrekkige – publieke laadinfrastructuur. En dat zorgt voor een gepuzzel en tijdverlies dat u uw werknemers liever bespaart.
Voor deze mensen lijkt een “gewone” hybride de beste oplossing. Deze wagens beschikken over een batterij die je niet met de stekker hoeft op te laden, maar die zijn elektriciteit zelf opwekt. Bijvoorbeeld door remenergie te recupereren. Heel wat automerken zetten in op plug-in hybride technologie omdat deze wagens de algemene CO2-uitstoot van de constructeurs sterker doen dalen, maar Ford biedt de technologie wel aan op een aantal modellen. Zo is de knappe SUV Kuga zowel als stekkerhybride als als conventionele hybride beschikbaar. En wanneer u het volledige kostenplaatje bekijkt, zijn beide versies competitief met elkaar. Bovendien doen zij zeker hun duit in het CO2-zakje, waardoor ze ook uw bedrijf helpen hun uitstootdoelen te halen.
Niet elk segment is al 100% geëlektrificeerd
Elektrische SUV’s – vooral in de hogere klasses – zijn er al voldoende en ook bij de stadswagens heeft u redelijk wat keuze bij de EV’s. Maar hebt u bijvoorbeeld al een 100% elektrische break gezien? Of een monovolume? Die zullen er hoogstwaarschijnlijk wel komen, maar ondertussen hebben de bestuurders die voor hun mobiliteit op dit type wagens vertrouwen geen alternatief. Of we moeten weer in het hybride straatje gaan kijken.
Zo stelt Ford eind dit jaar de Full Hybrid versie van de monovolumes S-Max en Galaxy voor. Bij deze modellen gaat niets van hun ruimte en functionaliteit verloren aan batterijen, ze blijven met andere woorden ideaal voor grote gezinnen die op staycation gaan of voor de actievere personen onder ons. Hij is als Sports Activity Vehicle immers het ideale werkpaard voor bijvoorbeeld met een groepje vrienden dat gaat mountainbiken.
Niet voor ieders budget
De prijs van elektrische wagens blijft dalen. Maar daarmee vallen ze nog niet binnen ieders autobudget. Dan moet u naar andere oplossingen zoeken, zeker als u uw CO2-targets wil halen. Full hybrid is dan bijvoorbeeld een oplossing, zo is de eerder vermelde Ford Kuga hybrid (vanaf 28.181,82 euro, excl. BTW) bijvoorbeeld een stuk voordeliger geprijsd dan de plug-in variant en is zijn CO2-uitstoot met 118 g/km uitstekend in vergelijking met andere SUV’s van zijn grootte.
En anders is het interessant om eens naar mild hybrides te kijken. Deze wagens beschikken over een kleine batterij en een elektromotor die de wagen een duwtje in de rug geeft, bijvoorbeeld bij het vertrekken. Hierdoor daalt het gemiddeld verbruik met tot wel 0,6 l/100km. Ze zijn het meest geschikt voor mensen die veel kortere ritten maken, vooral in de stad en aan lagere gemiddelde snelheden. En vooral: ze zijn qua prijs zeker interessant.
Conclusie
Er zijn heel wat redenen waarom uw werknemers nog niet helemaal klaar zijn voor een 100% elektrische wagen. Maar niet getreurd. Ook met (plug-in) hybrides verlaagt u uw CO2 uitstoot en in veel gevallen uw TCO en maakt u uw werknemers ecologisch bewuster. En in 2026, wanneer de regering wil dat we allemaal elektrisch rijden, staan er een pak meer EV’s in de catalogus. Wedden dat uw werknemers dan wel overstappen?
Dit artikel werd u aangeboden door Ford Belgium. Meer info over hun huidige fleet aanbod vindt u hier.
.
#Fleet Management