Waarom uw wagenpark best niet enkel uit EV’s bestaat

Inderdaad, de overheid wil dat we vanaf 2026 enkel elektrische wagens in onze vloot integreren. Maar vandaag de dag spreidt u best zo veel mogelijk. En wel hierom!

Niet iedereen heeft een full electric profiel

En dat ligt niet zozeer aan het rijbereik dat elektrische wagens vandaag hebben. Zo kan de Ford Mustang Mach-E al tot 600 km afleggen op één laadbeurt volgens de WLTP-testcyclus. En met een laadtijd van 10 naar 80% in 38 minuten via een snellader zit ook het oplaadgegeven goed bij de elektrische SUV. Alleen … durft het wel eens aan de infrastructuur te schorten. Wie echt veel kilometers moet afleggen en op het werk niet kan laden of wie op een appartement in de stad woont en simpelweg geen ruimte heeft voor een laadinstallatie, hangt vandaag de dag immers af van de – gebrekkige – publieke laadinfrastructuur. En dat zorgt voor een gepuzzel en tijdverlies dat u uw werknemers liever bespaart.

Ford Kuga

Voor deze mensen lijkt een “gewone” hybride de beste oplossing. Deze wagens beschikken over een batterij die je niet met de stekker hoeft op te laden, maar die zijn elektriciteit zelf opwekt. Bijvoorbeeld door remenergie te recupereren. Heel wat automerken zetten in op plug-in hybride technologie omdat deze wagens de algemene CO2-uitstoot van de constructeurs sterker doen dalen, maar Ford biedt de technologie wel aan op een aantal modellen. Zo is de knappe SUV Kuga zowel als stekkerhybride als als conventionele hybride beschikbaar. En wanneer u het volledige kostenplaatje bekijkt, zijn beide versies competitief met elkaar. Bovendien doen zij zeker hun duit in het CO2-zakje, waardoor ze ook uw bedrijf helpen hun uitstootdoelen te halen.

Niet elk segment is al 100% geëlektrificeerd

Elektrische SUV’s – vooral in de hogere klasses – zijn er al voldoende en ook bij de stadswagens heeft u redelijk wat keuze bij de EV’s. Maar hebt u bijvoorbeeld al een 100% elektrische break gezien? Of een monovolume? Die zullen er hoogstwaarschijnlijk wel komen, maar ondertussen hebben de bestuurders die voor hun mobiliteit op dit type wagens vertrouwen geen alternatief. Of we moeten weer in het hybride straatje gaan kijken.

Ford S-Max en Galaxy Hybrid

Zo stelt Ford eind dit jaar de Full Hybrid versie van de monovolumes S-Max en Galaxy voor. Bij deze modellen gaat niets van hun ruimte en functionaliteit verloren aan batterijen, ze blijven met andere woorden ideaal voor grote gezinnen die op staycation gaan of voor de actievere personen onder ons. Hij is als Sports Activity Vehicle immers het ideale werkpaard voor bijvoorbeeld met een groepje vrienden dat gaat mountainbiken.

Niet voor ieders budget

De prijs van elektrische wagens blijft dalen. Maar daarmee vallen ze nog niet binnen ieders autobudget. Dan moet u naar andere oplossingen zoeken, zeker als u uw CO2-targets wil halen. Full hybrid is dan bijvoorbeeld een oplossing, zo is de eerder vermelde Ford Kuga hybrid (vanaf 28.181,82 euro, excl. BTW) bijvoorbeeld een stuk voordeliger geprijsd dan de plug-in variant en is zijn CO2-uitstoot met 118 g/km uitstekend in vergelijking met andere SUV’s van zijn grootte.

Ford Puma ST Line Mild Hybrid

En anders is het interessant om eens naar mild hybrides te kijken. Deze wagens beschikken over een kleine batterij en een elektromotor die de wagen een duwtje in de rug geeft, bijvoorbeeld bij het vertrekken. Hierdoor daalt het gemiddeld verbruik met tot wel 0,6 l/100km. Ze zijn het meest geschikt voor mensen die veel kortere ritten maken, vooral in de stad en aan lagere gemiddelde snelheden. En vooral: ze zijn qua prijs zeker interessant.

Conclusie

Er zijn heel wat redenen waarom uw werknemers nog niet helemaal klaar zijn voor een 100% elektrische wagen. Maar niet getreurd. Ook met (plug-in) hybrides verlaagt u uw CO2 uitstoot en in veel gevallen uw TCO en maakt u uw werknemers ecologisch bewuster. En in 2026, wanneer de regering wil dat we allemaal elektrisch rijden, staan er een pak meer EV’s in de catalogus. Wedden dat uw werknemers dan wel overstappen?

Dit artikel werd u aangeboden door Ford Belgium. Meer info over hun huidige fleet aanbod vindt u hier.

.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Smart Lab by AB Automotive 1000 Brussel
AB Automotive Brussel 1030 Brussel
Vanspringel Automobiles Brussel-Center 1060 Brussel
Vanspringel Automobiles Anderlecht 1070 Anderlecht
Vanspringel Automobiles Waver 1300 Waver
AB Automotive Vilvoorde 1800 Vilvoorde
Van Mossel Ford Zaventem 1930 Zaventem
Van Mossel Ford Deurne 2100 Deurne
Van Mossel Ford Lier 2500 Lier
Van Mossel Ford Wilrijk 2610 Antwerpen
Van Mossel Ford Mechelen 2800 Mechelen
Van Mossel Ford Brasschaat 2930 Brasschaat
Van Mossel Ford Kapellen 2950 Kapellen
Van Mossel Ford Leuven 3020 Herent
Peerlings 3900 Pelt
Business Centre Liège 4032 Ch
FordStore Verviers 4800 Verviers
Spirletautomobiles Trois-Ponts 4980 Trois-Ponts
Unicars Brugge 8000 Brugge
Unicars Oostende 8400 Oostende
Unicars Kortrijk 8520 Kortrijk
Unicars Diksmuide 8600 Diksmuide
Unicars Roeselare 8800 Roeselare
Unicars Ieper 8900 Ieper
CIAC FordStore Gent 9050 Gent-Ledeberg
Waasland Automotive 9120 Beveren-Waas
Van den Poel Motors 9800 DEINZE
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine