Ward Martens (EuroFleet Consult) over PHEV’s: “Een interessante oplossing die verder gaat dan fiscale aftrekbaarheid”

Het team van EuroFleet Consult, een bedrijf gespecialiseerd in training, coaching en consultancy in de automobielsector, heeft het akkoord van de Arizona-regering onder leiding van Bart De Wever onder de loep genomen. Ward Martens, Managing Partner van EuroFleet Consult, deelt zijn analyse met u, ondanks de vele elementen die nog niet concreet zijn.

Om te beginnen geeft Ward Martens toe: “De grote bedrijven hebben hun zinnen gezet op totale elektrificatie.De aankondiging van de regering in Arizona is dan ook eerder een verstoring. Grote en middelgrote bedrijven moeten voldoen aan de CSRD (Corporate Sustainability Report Directive) en de CO2-uitstoot van al hun activiteiten nauwlettend in de gaten houden. Er is dus weinig ruimte voor achteruitgang.

“Elke motorisatie heeft zijn plaats”.

Aan de andere kant zal de langere periode voor de aftrekbaarheid van plug-in hybride (PHEV) bedrijfswagens ongetwijfeld enige verlichting bieden voor bedrijven die hun voertuigen nog steeds kopen. “Zij moeten het restwaarderisico zelf dragen. Aangezien de restwaarde van elektrische auto’s is wat ze vandaag is, kan de terugkeer in het voordeel van PHEV’s een geschenk uit de hemel zijn. Ook voor kleine wagenparken en zelfstandigen kunnen deze plug-in hybrides een tussenoplossing zijn.

Sterker nog, EuroFleet Consult is voorstander van technologische openheid. “Elke motor heeft zijn plaats,” geeft Ward Martens toe. “Fabrikanten hebben een voorraad PHEV’s, waarvan vele een elektrisch bereik van meer dan 100 km hebben. Dit is ideaal voor bestuurders die nog steeds last hebben van range anxiety.

Ward Martens

Je PHEV goed gebruiken is cruciaal

Ward Martens waarschuwt: “Zeer weinig gebruikers, wagenparkbeheerders en autoverkopers lijken zich bewust van wat autoapplicaties echt kunnen doen om hun verbruik te beheersen. Door de geconnecteerde gegevens van een plug-in hybride auto te monitoren, kan de wagenparkbeheerder de aandacht van de gebruiker vestigen op het verbruik”.

En net daar zou de winst kunnen zitten! Ward Martens: “Te veel professionals zijn verblind door de aftrekbaarheid van hun PHEV alleen. Maar als ze het niet goed gebruiken, d.w.z. als ze het niet opladen zoals het hoort, kunnen de kosten veel hoger zijn dan de winst van de aftrekbaarheid alleen.

Een optimaal beheer van het brandstofverbruik (en dus van de reële CO2-uitstoot) is echter van cruciaal belang voor iedereen. Ook voor de Belgische overheid… “de overheid neemt het risico om de vergroening van het Belgische wagenpark af te remmen, terwijl ze juist wordt gevraagd om de uitstoot aanzienlijk te verminderen!

Wat met de homologatie?

Laat dit alles je niet afleiden van een andere realiteit: de WLTP-test voor PHEV’s is begin 2025 veranderd. “Het resultaat zal een toename van de CO2-uitstoot zijn. Het is mogelijk dat veel van deze nieuw goedgekeurde PHEV’s de grens van 50 gram zullen passeren. Tenzij minister van Financiën Jan Jambon besluit om de drempel te verhogen.

Enkele andere bevindingen van EuroFleet Consult

Ward Martens benadrukte ook een aantal andere aspecten van het regeerakkoord.

  • VAA. “Als we ons niet vergissen, verandert er niets voor het VAA in de nabije toekomst.
  • Salariswagens. “In tegenstelling tot de overeenkomst met Vivaldi, waarin graag werd verwezen naar ‘salarisauto’s’, waarmee het privégebruik van deze voertuigen werd benadrukt, gebruikt Arizona deze term niet één keer en geeft het de voorkeur aan ‘bedrijfsauto’.”
  • Aftrekbaarheid van bestelwagens.“De verkoop van bestelwagens kan een bepalende factor zijn in het al dan niet halen van de CAFE-norm. Het kabinet De Wever overweegt om de aftrekbaarheid van elektrische bestelauto’s tijdelijk te verhogen. Deze zijn nu al 100% aftrekbaar. De terugkeer van aftrekbaarheid boven de 100%?
#Auto #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine