Onze collega’s van De Tijd hebben gemeld dat het voordeel alle aard (VAA) voor eigenaars van een bedrijfswagen met verbrandingsmotor in 2025 met ongeveer 10% zou kunnen stijgen. We lichten toe.
Elke werknemer met een bedrijfswagen die hij of zij ook privé gebruikt, moet een voordeel van alle aard (VAA) betalen. Een soort compenserende belasting.
Om dit VAA te berekenen zijn een aantal factoren cruciaal: de catalogusprijs van de auto, de CO2-uitstoot en – in mindere mate – de leeftijd van het voertuig.
Als we het hebben over CO2-uitstoot, hebben we het eigenlijk over een vergelijking tussen de werkelijke uitstoot van de auto en referentiewaarden die elk jaar door de Belgische autoriteiten worden herzien. Deze referentiewaarden zijn een gemiddelde van de CO2-uitstoot van nieuwe wagens die in de loop van het jaar werden ingeschreven. Door de massale elektrificatie van het bedrijfswagenpark – dat goed is voor de meerderheid van de elektrische inschrijvingen – daalt dit gemiddelde CO2-cijfer echter elk jaar. Hoe lager deze referentiewaarden, hoe groter het verschil met de CO2-uitstoot van auto’s met verbrandingsmotor. Dus hoe hoger het VAA.
De afgelopen jaren is de gemiddelde CO2-uitstoot elk jaar met ongeveer 10% gedaald. Noteer dat de regering voor 2024 (een verkiezingsjaar, nota bene) had verzekerd dat het VAA voor auto’s met verbrandingsmotor vrijwel status-quo zou blijven.
Wat zal er echt gebeuren in 2025? Wordt vervolgd.
#Fleet Management