Wat is de impact van telewerk op de mobiliteit en de vastgoedstrategieën van bedrijven?

Arval en BNP Paribas Real Estate hebben een nieuwe white paper gepubliceerd over de impact van de coronacrisis en de invoering van telewerk op de vloot. En over de impact op de mobiliteit en het kantoorgebruik van bedrijven. Daaruit vloeien 4 mogelijkheden voort die eventueel grote veranderingen meebrengen voor de verplaatsingsgewoonten van werknemers en de mobiliteitsstrategieën van bedrijven.

Arval is Europees leider in langetermijnverhuur van auto’s en gespecialiseerd in nieuwe duurzame mobiliteitsoplossingen. Samen met BNP Paribas Real Estate, Europees leider in vastgoeddiensten en -oplossingen, kondigen ze de publicatie van een white paper aan over de impact van telewerken op mobiliteit en vastgoed.

Door de coronacrisis werd het telewerk in heel Europa versneld, met grote gevolgen voor de bedrijfsvastgoedmarkt. De lockdowns en verplaatsingsbeperkingen die in alle Europese landen werden ingevoerd, leidden tot een vertraging van activiteiten in 2020 en begin 2021. Toch toont de bedrijfsvastgoedmarkt, die in het begin van deze crisis sterk stond, tekenen van herstel. De opkomst van telewerken wijzigt de bedrijfsvastgoedstrategie, het kantoorgebruik en de werkorganisatie zonder dat dit een impact heeft op de dynamiek van de markt. Dit beïnvloedt vervolgens onze verplaatsingswijzen door de versnelde invoering van alternatieve mobiliteitsoplossingen en de toenemende behoefte aan flexibiliteit.

De gezondheidscrisis heeft ook gezorgd voor mobiliteitsoplossingen die beter aangepast zijn aan de nieuwe levens- en werkwijzen. Consumenten zijn bang voor besmetting en mijden het traditionele openbaar vervoer en deelmobiliteit. Ze geven de voorkeur aan hun eigen auto of aan zachte mobiliteitsoplossingen (fiets, step enz.) waarvan het gebruik aanzienlijk is toegenomen. De transitie van bedrijven naar andere mobiliteitsoplossingen was vóór de coronacrisis al ingezet, maar Covid-19 heeft die trend versneld. Volgens de barometer van de Arval Mobility Observatory is vandaag 71% van de bedrijven al overgestapt naar minstens een nieuwe, meer ecologische en veilige oplossing.

Al deze aspecten komen aan bod in de nieuwe white paper van Arval Consulting (een adviesorgaan van Arval dat klanten ondersteuning biedt bij de optimalisatie van vlootbeheer, energietransitie en mobiliteitsstrategieën) en BNP Paribas Real Estate. Dit rapport onderzoekt de verschillende gevolgen voor wagenparken, mobiliteit en bedrijfsvastgoed aan de hand van vier scenario’s die kunnen worden toegepast afhankelijk van de sector.

1. Hybride aanpak: satellietkantoren

Meerdere satellietkantoren of coworkingruimtes creëren en een kleinere bedrijfszetel behouden. Op de satellietkantoren kunnen werknemers hun werkplek delen en thuis met kantoor afwisselen. Voor het traditionele bedrijfspark is de impact minimaal. Daarnaast kunnen werknemers zonder bedrijfswagen gebruikmaken van andere mobiliteitsoplossingen zoals autodelen, carpoolen en fietsverhuur.

2. Zoveel mogelijk telewerken

Als het personeel volledig of grotendeels telewerkt, dalen de vastgoedkosten. Telewerk beperkt niet alleen de milieu-impact van fysieke kantoren en trajecten, het vergemakkelijkt ook het leven van de werknemers die naar het satellietkantoor komen voor persoonlijk contact met hun collega’s. Wie toch achter het stuur kruipt, kan een mobiliteitspakket krijgen met bedrijfswagen.

3. Hybride aanpak: flexibele manier van werken

Herinrichting van bestaande kantoren om meer samenwerkingsruimtes te creëren, zoals vergaderruimtes en grotere werkruimtes. Werknemers hebben de optie van een fysiek kantoor, maar kunnen nog steeds op afstand werken als en wanneer dat nodig is. Bedrijfswagenparken blijven ongewijzigd, terwijl autodelen en micromobiliteitsoplossingen, zoals stadsfietsen, kunnen floreren.

4. Snelle terugkeer naar kantoor

Terug naar de fysieke locaties en werkpraktijken zoals ze waren voor de komst van Covid-19. Nul impact op het beheer van het bedrijfswagenpark, waar sommige werknemers graag naar kantoor zouden terugkeren, terwijl anderen terughoudend zouden zijn om het lange pendelen te hervatten.

Shams-Dine El Mouden, Arval Consulting director, zei: ‘Er is duidelijk een enorm aantal factoren dat bepaalt of een bedrijf al dan niet haar benadering van werk kan veranderen, en we weten dat bepaalde sectoren daar beter toe in staat zijn dan andere. De vier scenario’s van de matrix, laten zien dat sectoren die minder gebonden zijn aan fysieke beperkingen, kunnen transformeren en werken op afstand kunnen combineren met werken op kantoor. Dit alles om efficiëntie te genereren, werknemers flexibiliteit te bieden en om zich toch verbonden te voelen met het bedrijf – en zelfs de lokale omgeving ten goede te komen. Bovendien voorzien wij niet dat de omvang of de structuur van het wagenpark drastisch zal moeten worden gewijzigd, vooral niet voor auto’s die voor hun werk nodig zijn. Als er al veranderingen zijn, zullen die meer te maken hebben met bestaande trends die al voor Covid-19 in de markt aanwezig waren.’‘

Deze 4 scenario’s met nieuwe flexibiliteit, gebruik van onroerend goed en bijbehorende diensten verschillen waarschijnlijk per bedrijfstak en sector. Deze nieuwe manieren van werken zullen moeten inspelen op het welzijn van werknemers door kantoren en werkruimten te gebruiken en beschikbaar te maken voor het onderhouden van directe contacten en dus de bedrijfscultuur. Er zullen minder m² zijn, maar betere m²’ voegt Olivier Selles, Head of Innovation bij BNP Paribas Real Estate toe.

#Fleet Management #Mobiliteit

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending