Wat is de impact van WLTP bij de vloten?

Bijna een jaar na de intrede van de nieuwe homologatiecyclus WLTP voorziet 74% van de Europese bedrijven geen aanpassing van de car policy. Dat blijkt uit de jaarlijkse barometer van de Arval Mobility Observatory, een onderzoek gevoerd bij zowat 3.600 bedrijven in 13 Europese landen.

WLTP (en zelfs overgangsnorm NEDC 2.0 zorgde voor een verhoging van de CO2-waarde van voertuigen doordat deze homologatietest dichter bij de realiteit ligt.

In Europa heeft 21% van de bedrijven de impact van WLTP al goed en wel gevoeld. En dat cijfer stijgt tot 47% wanneer je de bedrijven die een impact binnen de drie komende jaren verwachten erbij telt.

Vooral bij de grote bedrijven wordt de impact gevoeld. 40 % van de bedrijven met meer dan 1.000 werknemers merkten al een invloed op, een cijfer dat tot 67% groeit wanneer je er de bedrijven bijtelt die een invloed verwachten binnen de drie jaar.

Welke compensaties?

Ondanks de gevoeld impact voorziet 74% van de bedrijven geen compensatie of aanpassing van de car policy in functie van de verhoging van de CO2-uitstoot die WLTP met zich meebrengt. Maar hoe groter de vloot, hoe groter de wil tot een aanpassing van de vlootpolitiek.

Zo zal 83% van de bedrijven met minder dan 10 werknemers geen aanpassingen doen, tegenover 80% voor bedrijven met 10 tot 99 mensen in dienst. Bij bedrijven met 100 tot 999 medewerkers daalt dit cijfer naar 71% om bij de categorie vanaf 1.000 werknemers te stranden op 57%.

De bedrijven die hun vlootpolitiek wel aanpassen, doen dat op verschillende manieren. Hieronder vind je de vier populairste maatregelen (deze volgorde verandert trouwens niet naargelang de grootte van het bedrijf):

  1. Een ander model of merk kiezen met een lagere uitstoot (17%)
  2. Een andere aandrijfvorm kiezen (14%)
  3. Een ander model of merk kiezen met een lagere fiscale impact (11%)
  4. Het niveau of de categorie van het voertuig verlagen (6%)

De uitstoot van het wagenpark verminderen?

De barometer van de Arval Mobility Observatory vroeg ook of Europese bedrijven maatregelen nemen om de uitstoot van hun vloot te verminderen.

In 50% van de gevallen is het antwoord op die vraag “ja”, met een grotere neiging tot reductie bij grotere bedrijven.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!