Wat is het profiel van de bestuurder van een bedrijfswagen?

HR-specialist Attentia voerde een enquête bij bijna 150.000 Belgische werknemers, waaruit het concludeerde dat het aantal Belgen met een bedrijfswagen groeide met 22% tussen januari 2015 en januari 2018. Hieronder kan je de grote conclusies van de enquête lezen!

29% van de bedienden beschikt over een bedrijfswagen

In 2018 heeft 28,94% van de bedienden in België een bedrijfswagen (t.o.v. 24,68% in 2015). Bij arbeiders ligt dit veel lager: amper 2,01% krijgt vandaag een bedrijfswagen als extralegaal voordeel ter beschikking.

In Waals-Brabant en Namen scoren de bedrijfswagens het hoogst

Bedrijven in Waals-Brabant scoren het hoogst. Daar heeft 40,55% van de  werknemers een bedrijfswagen. Ook bedrijven in de provincie Namen zijn gul met bedrijfswagens (39%), gevolgd door Brusselse bedrijven (35,9%).

In Vlaanderen scoren Vlaams-Brabant (28,7%) en Antwerpen (25,29%) het hoogst. Dit is deels te verklaren doordat de lonen in Brussel en Antwerpen vaak iets hoger liggen dan elders. Bedrijven bieden dan sneller een bedrijfswagen aan als extralegaal voordeel. Werknemers die in deze steden werken, moeten over het algemeen ook van verder komen. Bedrijven met een vestiging in Oost-Vlaanderen stellen het minst een bedrijfswagen ter beschikking (13,28%).

De twee Brabanden op kop

Als we de woonplaats van werknemers als referentie nemen, dan scoren de provincies Waals-Brabant (32,59%), Vlaams-Brabant (28%) en Namen (26%) het hoogst. Het aantal bedrijfswagen per woonplaats ligt in Vlaanderen het laagst in Limburg (15,94%) en opnieuw Oost-Vlaanderen (16,05%).

+ 48% bij de 20-29 jarigen op drie jaar tijd

Kijk je naar de leeftijdscategorie, dan zie je een stijging in alle categorieën. Toch is het de groep jonge werknemers (20-29 jaar) waar procentueel de grootste stijging is. In deze groep zien we een stijging van maar liefst 48% van januari 2015 tot januari 2018.

Bij deze groep hebben wel quasi evenveel vrouwen als mannen een bedrijfswagen ter beschikking, terwijl bij de leeftijdscategorieën 40-49 en 50-59 een duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen merkbaar is (respectievelijk 5 en 7% verschil). De genderkloof is sinds 2015 wel kleiner geworden.

Jongeren wonen dichter bij het werk

Volgend opvallend feit: jongere werknemers met een bedrijfswagen dichter bij het werk wonen (gemiddelde afstand 12 km). In het algemeen rijdt men vandaag minder ver met de bedrijfswagen.

In 2015 reden werknemers nog gemiddeld 20 km tot hun werk. In 2018 is de gemiddelde woon-werkafstand (met een bedrijfswagen) geslonken tot 16km. Deze daling wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de jongere werknemers (20 – 39 jaar).

Catalogusprijs, diesel etc.

Attentia onthulde ook dat in 2018 de gemiddelde catalogusprijs van een bedrijfswagen in 2018 34.006 euro bedroeg (tegenover 31.966 euro in 2015).

Dieselwagens verliezen terrein (89,1% tegenover 94,8% in 2015), maar houden een mooie voorsprong op de rest.

Benzinewagens zien hun aandeel verdubbelen (tot 10,6%) terwijl de elektrische wagen niet doorbreekt (0,15%).