WE-EV: eerste deelnetwerk laadpalen voor elektrische voertuigen bij bedrijven

Een vergroening van de Belgische bedrijfswagenparken is essentieel om de uitstoot van CO2 en fijn stof te verminderen. Het grote aantal bedrijfswagens in ons land is een opportuniteit om de conversie van het wagenpark te versnellen. Maar de opmars van elektrische voertuigen wordt afgeremd door de vrees rond de autonomie van de wagens en het gebrek aan laadpunten. WE-EV is van plan laadpalen aan te bieden in industrie- of handelszones, daar waar de gebruikers van bedrijfswagens meestal overdag naartoe rijden.

WE-EV is in België het eerste deelnetwerk van laadpalen voor elektrische voertuigen bij bedrijven. De laadpalen worden bij bedrijven die lid zijn geïnstalleerd op plaatsen die toegankelijk zijn voor WE-EV-community. ENGIE werkt samen met BMW en Renault om de invoering van WE-EV te versnellen. Met die samenwerking streeft WE-EV ernaar om tegen eind 2018 500 laadpunten te installeren op het Belgische grondgebied. Tegen 2020 moeten dat er 2000 zijn, of een laadpaal per 15 km², en dat bovenop de laadpalen op openbare plaatsen.

Deelnetwerk

Voortaan kan WE-EV een of meerdere palen installeren bij ondernemingen die elektrische mobiliteit willen bevorderen. Die worden dan lid van het WE-EV-netwerk en stellen hun laadpalen ter beschikking aan de andere leden van het netwerk.

Door middel van een elektronisch platform verzorgt WE-EV het beheer van de laadbeurten en de facturering van de opgeladen elektriciteit aan de leden. Het platform is via smartphone toegankelijk en via de applicatie wordt de locatie van de laadpalen van het netwerk aangegeven. ENGIE staat in voor de voorstudie en de installatie van de laadpalen, het WE-EV-platform en de service desk (24/7).

Wie lid wil worden van WE-EV surft naar de website van WE-EV (www.we-ev.be) en vult er zijn adresgegevens in.

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!